0 479 visningar

10 svar

Spindelskivling?

Enelie, Linköping

9 sep 2008 kl. 12:24

Växer med ek i gräsmatta.
Hatt 7 cm, fot 6 cm.
Mkt. slemmig hatt vid väta.
Ingen lukt.
Jag funderar på Lundspindelskivling men hattfärgen är så brun.

Några förslag?

0

Irene A

9 sep 2008 kl. 12:52

Den påminner om blånande lökspindling, Cortinarius purpurascens. Under ek är det i så fall lövskogsformen, var. largusoides.
Den arten får rödvioletta fläckar när man tummar på foten. Skivorna mörknar också på samma sätt.

Men arter som liknar den här är många och svåra…

0

Enelie, Linköping

9 sep 2008 kl. 12:59

Jag tyckte att det var svårt att hitta rätt. Det kanske inte var så konstigt om den är svårbestämd.
Jag ska tumma på den och se vad som händer.

Ännu ett stort tack!

0

G:G

9 sep 2008 kl. 13:24

skrapa lite på foten o lukta om din luktar honung

0

Enelie, Linköping

9 sep 2008 kl. 22:10

Jag tycker inte att det blir några förändringar när jag tummar på den.

Men, den luktar honungslikt.

0

Honungsdoft

Enelie, Linköping

11 sep 2008 kl. 00:21

Jag är så nyfiken så jag lyfter tråden.
Tyder honungsdoften på någon speciell art?

0

Honungsdoft

Irene A

11 sep 2008 kl. 09:45

Nja, det är ett av kännetecknen på ett par arter vi diskuterade, Cortinarius porphyropus (anilinspindling) och purpurascens (blånande lökspindling).
Jag funderade ju på om din kunde vara den sistnämnda, men liite violettfläckig borde den ju ha blivit i så fall.

0

Passar denna in?

EG

11 sep 2008 kl. 10:15

Hittade denna på morgonpromenaden
Luktar honung vid skrap på foten Blir lilafläckig vid tummning
Växte med asp rönn o björk

0

Passar denna in?

Irene A

11 sep 2008 kl. 10:54

Självklart passar den in, såna brukar jag kalla anilinspindling (och ska växa med björk).

0

Irene

EG

11 sep 2008 kl. 11:55

Tack Irene vi ska åka o kolla om det inte fanns nån björk bland bokarna Kan tänkas då det var i kanten på bokskogen Det är ganska tätt där med buskar

0

Honungsdoft

Enelie, Linköping

11 sep 2008 kl. 12:32

Tack!
Det var svårt det här.
Jag har sökt på förslagen och tycker att purpurascens stämmer rätt bra.
Så längre kommer jag nog inte.
Jag är fortfarande osäker på färgförändringen. Jag tycker inte att det händer något speciellt.
Men jag är ju heller inte van vid att tumma spindlingar:)

Jag får väl öva på fler:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone