Hittade ett riktigt fint exemplar av blomkålssvampen idag i skogen. ung o fast o fin. rensad är den nu. men sen då?
Försökte förra året mig på att fritera den. Det smakade gammal skosula (och då är jag snäll i smakbeskrivningen), och jag slängde alltihop. Men skam den som ger sig. det sägs ju att den är god, så hur ska jag tillaga den på bästa sätt?
I den här tråden kanske du kan hitta en del förslag.
Det där med lasagne tycker jag låter gott.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=105669&view=tree&fnr=1
Det är ett väldigt pillande att plocka isär svampen i småbitar och skölja dem. Jag gillar inte att få halva skogen med i maten. Sedan lät jag svampen koka länge, 20-30 min, i sitt eget spad. När vi sedan skulle äta middag tog jag och stekte bacon, la i en del av svampen och lät den steka med; ungefär hälften av varje. Blandningen strösslade jag sedan över spagetti. Blev gott, tyckte i alla fall vi.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.