Hej!
Jag har precis börjat plocka svamp och har en lite fråga om att ta hand om svampen.
Efter helgens svamptur har jag torkat lite svamp (trattkantareller) i svag ugnsvärme (50 grader ungefär) med öppen lucka. Det tog kanske 4-5 timmar. Svampen blev alldeles svart och luktar väldigt starkt (men det gör väl torkad svamp?) Blev den förstörd? Blir trattkantareller svarta när de torkat?
Tyvärr ser dina svampar rätt körda ut. 50 är för varmt, nästa gång kör du med max 40(som inte går i en vanlig ugn) kupevärmare långt ifrån funkar, liksom en vanlig fläkt som blåser bort fukten. Ha gärna svampen på något där luften komme råt underifrån också. jag använde en nödösning när ramarna tog slut, en gammal spetsgardin spänd över torkställningen för tvätt. Suveränt om än inte så vackert;-) De torkar rätt snabbt även utan extra värme.
Jag har också provat med att torka trattisarna i ugnen men det blev inte bra. De blev helt svarta och såg oaptitliga ut. Det bästa sättet som jag kommit på är att lägga dem på en tidning och låta en bordsfläkt blåsa på dem (Finns för under 200 kronor). De torkar över natten.
Det verkar vara mest killar som har svarat… Om man delar dem och tar bort larver osv så kan man lägga dem glest på hushållspapper över natten, gosa runt bland dem nästa dag och nästa dag, om inte huset är fuktigt, så är de knastertorra och smakar förträffligt. Om man nu gillar trattisar - torkade. Jag tror inte att annat än justa svamptorkar kan överträffa naturtork i detta fall.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.