0 344 visningar

9 svar

Sotvaxskivling?

Boman

9 sep 2008 kl. 17:43

Är det en..

0

OveU

9 sep 2008 kl. 18:02

Med största sannolikhet.

0

Karin Hedén

9 sep 2008 kl. 18:08

De ser väldigt mycket ut som sotvaxingar. Mina brukar ha “svartare” hattfärg men det kan nog variera. Skivorna ser väldigt vaxiga ut. Drar man med fingret över skivorna brukar det kännas som fett.

0

Maj

9 sep 2008 kl. 19:06

Ja, det tror jag alldeles bestämt. Ett kännetecken är också doften av honung ... Jag plockade ett helt gäng i helgen och de var helt “hyresgästfria” vilket tyvärr inte är så vanligt. Det är en populär svamp hos småkrypen.

0

Boman

10 sep 2008 kl. 15:44

Jag var nästan säker, ville bara kolla ytterligare. Den känns, luktar och ser rätt ut. Då har den kommit igång här också.

0

Ragnhild, Vällingby

10 sep 2008 kl. 18:21

Har du hittat den i Grimstaskogen?

0

Boman

11 sep 2008 kl. 09:00

Inte vad jag minns, där var det länge sedan jag plockade. Bor nu söder om stan. Så konkurrens från mig behöver du inte oroa dig för;-)

Har vildsvinen hittat dit?  Här finns inte en endaste plätt de inte rotat på;-( de äter också svamp och verkar ta det mesta.

0

Helena i Lund

11 sep 2008 kl. 10:23

Kan man hitta denna i skånska skogar? Jag tror aldrig jag har sett den!

0

Vildsvin

Ragnhild, Vällingby

11 sep 2008 kl. 18:36

Nej, här finns dom inte än. Som tur är får man väl säga.

0

Vildsvin

Boman

11 sep 2008 kl. 19:54

Då kanske jag återkommer, man vet aldrig…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone