0 392 visningar

13 svar

C - vitamin

Dieter Endom

9 sep 2008 kl. 18:20

Fotograferade havtornsticka och plockade havtornsbär. Nu har vi c vitaminer så det räcker hela vintern.

0

Geraldine Vällingby

9 sep 2008 kl. 18:48

En om dagen har jag hört ska räcka.

0

Dieter

Maric, Arlanda

9 sep 2008 kl. 18:52

Du har nytt mail.

0

Sofia, Skåne

9 sep 2008 kl. 19:03

Vad gör du av bären, Dieter?

0

Dieter Endom

9 sep 2008 kl. 19:50

Maric nu är det du som har mejl.

Geraldine och Sofia, jag pressa ut saften och sen tar vi en tsk varje dag under den mörka årstiden.

0

Maric, Arlanda

9 sep 2008 kl. 20:05

Och du har mail tillbaka Dieter.

0

Geraldine

9 sep 2008 kl. 20:15

Annars kan man frysa dom och äta en om dagen. Men din frys kanske är full av svamp:)

0

Dieter Endom

9 sep 2008 kl. 20:21

Geraldine, vi har plats i frysen. Jag hermetisera (konservera) hellre än att frysa in svampen.

0

Robban O-hamn

9 sep 2008 kl. 20:24

Glöm inte att äta nått med Järn så att c-vitaminet tas upp i kroppen.

0

C - vitamin - Dieter (o Robban)

Eva K

9 sep 2008 kl. 20:30

Robban - jag tror det ska vara tvärtom. Man behöver lite c-vitamin för att ta upp järn. Därföe envisades skolbespisningen med apelsinjuice till blodpudding. Jag ville ha mjölk men men..

Dieter - jag har en bekant som har en bekant som kommer från grannlandet Finland. Enligt hörsägen tillverkar och säljer hon en typ av klämma som de använder när dom tar rätt på havtorn. En sådan klämma skulle jag vilja ha i min ägo. Är detta något du känner till och har använt? Tydligen så fångar dom upp havtornen i klämman, klämmer åt och samlar så saften i hink. Verkar vara ett bra sätt att slippa rivsåren efter taggarna…

0

Robban/C - vitamin

Dieter Endom

9 sep 2008 kl. 20:35

Persilja, broccoli, grön paprika och alla andra gröna grönsaker.

0

Robban/C - vitamin

Robban O-hamn

9 sep 2008 kl. 20:39

Lever, blodpudding och Pölsa.

0

Eva K/C - vitamin - Dieter (o Robban)

Dieter Endom

9 sep 2008 kl. 20:39

Klämman ser ut som en vitlökspress eller mindre potatispress.

0

Eva K/C - vitamin - Dieter (o Robban)

Eva K

9 sep 2008 kl. 21:14

Se på rackarn :)
Jag tänkte inte på att googla

http://personal.inet.fi/yritys/vipe/R_tyrpu.htm

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone