0 782 visningar

9 svar

Torka svamp

Helena i Lund

9 sep 2008 kl. 18:30

Jag läste ett inlägg för ett tag sen att man i princip kan torka all svamp utom kantareller, stämmer det? Jag plockade mandelriska i helgen, och nu är den torkad o klar att läggas i fina glasburkar. Men sen tänkte jag att det kanske inte alls blir bra att torka den? Har någon provat? Jag har även torkat blod- och brunsopp, rimskivling och kj, men det vet jag att det går bra.

0

Karin Hedén

9 sep 2008 kl. 19:45

Fynden av mandelriska brukar ju vara begränsade så de äter jag för det mesta upp direkt. Välrensade och skurna i biter håller de också flera dagar i kylskåpet. Men visst funkar det att torka dem! Om bitarna blir hårda - det är lätt hänt med så fast svamp som mandelriska - kan Du köra bitarna i mixern och laga soppa på pulvret. Smaskens!

0

Helena i Lund

9 sep 2008 kl. 20:01

Tack för tipset! Jag blev nästan rädd att jag hade förstört mina fina mandelriskor, men jag ska prova att använda dom nu till helgen! Hoppas jag hittar fler, ska till samma ställe på lördag tänkte jag!

0

Boman

9 sep 2008 kl. 20:04

Man brukar inte torka riskor. Men om inte människan gjort saker ingen provat tidigare hade vi inte haft hjul eller eld heller. Så testa, berätta gärna hur det blev tillagade sedan. Spännande.

0

Karin Hedén

9 sep 2008 kl. 20:13

Pulver gjort på blodriska och läcker riska tillverkat på samma sätt som ovan förhöjer smaken i grytor. Håller hur länge som helst och behändigt att ha tillgängligt på kryddhyllan.

0

Helena i Lund

10 sep 2008 kl. 06:00

Tack för ditt peptalk Boman! Jag ska testa mina torkade mandelriskor i helgen, och hittar jag fler ska jag anrätta dom som *normala* människor! ;-)
Jag ska däremot prova att göra blodriskepulver Karin! Om jag nu hittar några vill säja….

0

Börje K-stad

10 sep 2008 kl. 07:33

Det ska nog inte vara några problem med torkade riskor. Ett tips är att blötlägga lite längre, gärna över natten.

0

RasBohlin

10 sep 2008 kl. 11:05

Prövar att torka lite Föränderlig tofsskivling. Hoppas att den inte blir alldeles seg!

0

Lars Richard

10 sep 2008 kl. 11:41

Hei!
Torka Nejlikbroskskivling,mala sen till pulver, bra smaksförhöjare i soppor.Ostronskivling går ochså bra att torka.Alle soppar går bra.Trattkantarell och trumpetsvamp med.
Taggsvamp förveller jag hälst.
LarsR.

0

Karin Hedén

10 sep 2008 kl. 12:21

Det mesta går att torka. De enda svampar jag funnit inte blir goda om man torkar dem är kantareller. Jag menar då gula kantareller (Cantharellus cibarius) och Blek Kantarell (Cantharellus pallens). De blir bäst konserverade. Se här: http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone