Jag läste ett inlägg för ett tag sen att man i princip kan torka all svamp utom kantareller, stämmer det? Jag plockade mandelriska i helgen, och nu är den torkad o klar att läggas i fina glasburkar. Men sen tänkte jag att det kanske inte alls blir bra att torka den? Har någon provat? Jag har även torkat blod- och brunsopp, rimskivling och kj, men det vet jag att det går bra.
Fynden av mandelriska brukar ju vara begränsade så de äter jag för det mesta upp direkt. Välrensade och skurna i biter håller de också flera dagar i kylskåpet. Men visst funkar det att torka dem! Om bitarna blir hårda - det är lätt hänt med så fast svamp som mandelriska - kan Du köra bitarna i mixern och laga soppa på pulvret. Smaskens!
Det mesta går att torka. De enda svampar jag funnit inte blir goda om man torkar dem är kantareller. Jag menar då gula kantareller (Cantharellus cibarius) och Blek Kantarell (Cantharellus pallens). De blir bäst konserverade. Se här: http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.