Somliga påstår ju att praktiskt taget alla riskor är ätliga. Eftersom jag snubblade över ett stort bestånd av svavelriska bestämde jag mig för att testa.
Jag kan varmt rekommendera svavelriska till alla som älskar smaken av våt ylletröja…
Alla ni andra bör nog hellre hålla er till smakligare svampar.
Jag behandlade den som om den vore en skäggriska - förvällning (lite längre än för skäggisarna, för säkerhets skull) och sen stekning i smör. På med generöst med salt och smaka. Ylle. Lite peppar och vitlök - mycket bättre, men fortfarande markerad yllesmak. Då hällde jag på en burk chilikryddade vita bönor. Kunde därmed konstatera att svavelriskan fungerar utmärkt som utfyllnad i starkt kryddade rätter, men jag tycker inte att det är värt besväret att ta vara på svamp som man inte vill känna smaken av…
Men jag har inte gett upp än. Jag ska laborera lite med förvällningen för att se om det går att reducera yllesmaken. Med tanke på hur mycket man kan hitta av svavelriska vore det förnämligt om den var värd att ta vara på.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.