0 556 visningar

9 svar

Fjällskivling?

Martina

9 sep 2008 kl. 21:22

har tyvärr ingen bild, jag plockade en hög med rodnande fjällskivlingar i min närliggande barrskog och döm min förvåning när jag kom hem och såg att en av dom inte rodnade, den blev istället knallgul, såg precis ut som dom andra svamparna, trodde senare att det kunde vara en kungschampinjon men skivorna var vita som de andra fjällskivlingarna. har aldrig hört om någon som blir gul?

0

Martina

9 sep 2008 kl. 22:17

ps. vill gärna veta snabbt för jag törs inte äta den annars :P

0

Boman

9 sep 2008 kl. 22:24

Sök bilder på google eller via faktasidorna här. Att artbestämma en svamp på en beskrivning går inte, att göra det från en bild är svårt. Ät inget innan du säkert vet vad det är.

0

Martina

9 sep 2008 kl. 22:40

vilka svampar blöder gult då så jag kan leta och se om någon stämmer in? annars ser det precis ut som en rodnande fjällskivling

0

Boman

9 sep 2008 kl. 22:47

Blöder den? Sipprar det ut vätska är det definitivt inte en Fjällskivling!
Beskrivningen säger mig inget.

0

Martina

9 sep 2008 kl. 23:26

förlåt använde fel ord :) istället för att rodna så gulnar den kraftigt efter ett tag

0

svampstaff

9 sep 2008 kl. 23:57

Ät INTE!!!

0

Martina

10 sep 2008 kl. 00:03

tänker inte :P eftersom jag e osäker. skulle kunna vara en giftchampinjon med ovanligt vita skivor i sådana fall… men det liknar inte riktigt den heller, ringen e mindre och kan föras upp och ned som hos fjällskivlingen och den e tydligt fjällig. tyvärr e exemplaret kasserat redan. kanske kan jag hitta en till i skogen imorgon och fotografera :)

0

Boman

10 sep 2008 kl. 21:30

Skulle din svamp kunna vara denna?
http://svampguiden.com/forum/visa/96991
Champinjonfjällskivling?

0

Martina

10 sep 2008 kl. 23:29

svårt att säga, ser ju inte ovansidan :P googlade lite och hittade den här bilden av samma svamp dock

http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=16038&Text=0

väldigt lik fast fjällen var lite mörkare men det kan ju kanske variera lite?
hittade även den här

http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2005_2_Slaktet%20Leucoagaricus.pdf

mycket intressant, fast då tycker jag nog att den liknar bilden på s10, parasollskivling (mer än champinjonfjällskivlingen som på bilden nedan ser helt vit ut), fast det står att köttet gulnar lite, min gulnade starkt. som sagt ska gå ut till stället sen och se om jag hittar en till :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone