0 568 visningar

14 svar

Vad har jag hittat?

Ingrid

9 sep 2008 kl. 21:48

Växte under en lind i en park.
Ängsvaxskivling?

0

Ingrid

9 sep 2008 kl. 21:53

Nästa svamp:
en spindelskivling som det fanns mängder av i skogen idag, vanlig blandskog.
Inga bra bilder men hoppas ni kan se vad det är.

0

Ingrid

9 sep 2008 kl. 21:56

Svamp nr.3:
En musseron som var väldigt
mörk och kletig på hatten.
Lite gröngul antydan på fot och skivor.

0

Ingrid

9 sep 2008 kl. 21:58

Svamp nr 4:
En vacker liten vaxskivling på
ovanlig växtplats.
I mittsträngen på en skogsväg i
barrskog.

0

Ingrid

9 sep 2008 kl. 22:00

Fjällskivling gissar jag.
Men vilken?
Också jämte en skogsväg i barrskog.

0

Hans v E

9 sep 2008 kl. 22:21

1 Ängsvaxing ja.
2 Kanske blekviolett spindling.
3 Streckmusseron.
4 Kanske honungsvaxing.
5 Gulflocksfjällskivling.

0

Geraldine Vällingby

9 sep 2008 kl. 22:28

Fina bilder!

0

Irene A

10 sep 2008 kl. 10:40

Är överens med Hans om de tre första, men den lilla röda vaxingen skulle jag hellre kalla mönjevaxing, Hygrocybe miniata.

0

rs

10 sep 2008 kl. 10:49

Hans…är inte du den där nissen som påstod det där om murklingen i tråden om trattisar??

0

Ingrid

10 sep 2008 kl. 22:03

Tack Hans och Irene för svar!

Den lilla ängsvaxingen från parken var jag mest angelägen om att få komma hem och plåta och lägga in på guiden. Skivorna var precis som på en vaxskivling men hatten var väldigt otypisk.
Men… Ute i skogen
halkade jag på en hal sten och svampkorgen gjorde en saltomortal i luften… (se bild)
Vi letade som tokar efter lilla svampen och hittade den till slut.

Tack alla ni som svarar på våra frågor på guiden! Ovärderligt för oss amatörsvampnördar.

0

att halka är aldrig kul...

Birgitta F

10 sep 2008 kl. 22:09

........efter en superdag i skogen sladdade min cykel till och det mesta i korgen gled ner i det mest tänkbara leriga diket…väldigt vackra bilder iaf…
undrar hur många vi egentligen är som “jagar svamp” i detta avlånga land

0

Hans Myhre

11 sep 2008 kl. 00:35

Enig med Hans og Irene med unntak av den lille røde vaxingen. Den er for lys i skivene til Mønjevaxing, tror heller på H. marchii. Disse små vaxingerne er vanskelige å artsbestemme bare ved et bilde.

0

Hygrocybe marchii

Irene A

11 sep 2008 kl. 10:04

Hans M, jag har ofta undrat hur man känner igen H. marchii. Jag har förstått att den har tolkats olika, men att namnet numera brukar användas på en snabbt bleknande form av H. coccinea. Vilken litteratur använder du för att artbestämma den?

0

Till rs

Hans v E

11 sep 2008 kl. 10:11

Nej, jag känner inte igen det där om murkling och trattisar. Vad kulle ha påståtts?

0

Till rs

rs

11 sep 2008 kl. 10:16

att en trattis var en giftig murkling när alla andra sa att det var en gullnavling, det var väl den andre hans då...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone