Det är svårt att svara på eftersom det har visat sig att ungefär vad som helst kan förväxlas. I Skåne förekommer ibland vinterskivling och gifthätting samtidigt, och om man inte är kunnig eller observant så kanske det är möjligt att förväxla dem med varandra.
Ok, jag känner igen 10-15 soppar, kantarellsorterna, blåmusseron, blek och rödgul taggsvamp, de vanligaste kremlorna och blodriskorna, blomkålssvamp, några vaxingar några av fjällskivlingarna, några röksvampar. Så jag är inte helt ny i gemet, men är som ni förstår är jag orolig för skivlingar som är bruna och har bruna skivor - vilket väl är klokt. Och därför undrade jag om det är sannolikt att man kan förväxla vinterskivling med gifthätting eller nåt annat giftigt.
På din fråga skulle jag ha svarat precis som Joachim. Det går att förväxla nästan vad som helst, men det beror på vilka kunskaper man har, och hur noga man förmår att studera svamparna.
Redan detta att du känner till både vinterskivling och gifthätting, gör det mindre troligt att du förväxlar dem.
Att känna sig osäker är också ett plus i sammanhanget, för då tittar man extra noga. Hittar du vinterskivling på lövved och kan konstatera att den är liten och brungul med sammetsluden fot och har vitt sporpulver, så förväxlar du den inte med något giftigt.
Jag tyckte det var rätt kul att någon kunde säga att han precis lämnat nybörjarstadiet, för det måste väl innebära att han vet precis när det tar slut..?
Nåja, min fråga var mer av filosofisk karaktär, och går knappast att besvara :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.