Micke håller på att uppdatera siten sedan ett tag tillbaka så det är bara att luta sig tllbaka o vänta o se vad som kommer.
Så länge kan man alltid ge ett bidrag..
PlusGirokonto 617 15 72-8, märk talongen “Bidrag till SvampGuiden”
http://svampguiden.com/information.asp
:)
Om ni menar att trådarna kan få förgrena sig så att ovidkommande inlägg i dem får hamna på sidan om, och att det man skriver har möjlighet att följa direkt på det inlägg man besvarar? Ja, då håller jag också med! Är själv van vid den modellen som gammal Usenet-användare..
Svampguiden (som jag nyligen hittat till) är en väldigt bra sida. Dess brist är dock forumet. Det är många som är aktiva men det finns ingen struktur eller moderering, vilket leder till att man dels troligtvis missar mkt läsvärt material samt tvingas läsa sådant som är irrelevant, etc. Vad “Brenka” talar om är en bättre forum-mjukvara där man kan dela in forumet i olika kategorier, etc
Exempel på kategorier och sub-forum:
Diskussioner om svamp
* Matsvamp
* Giftsvamp
* Övrigt
Övriga diskussioner
* Vilken svamp? (lägg upp bild och få svar)
* Svamptips/svampställen (haha, säkert… =) )
* Recept
* Övrigt
Med ett sådant forum är möjligheterna och fördelarna överhängande. Man behöver inte heller där ha ett registrerings-tvång, men man skulle också kunna erbjuda möjligheten för registrering (det finnns många fördelar för den regelbundne användare, etc). Vidare är ett sådant forum-upplägg överlägset i funktion jämfört med nuvarande.
Därmed inte sagt att det behöver vara smiley-späckat med grötig design. Utan ett minimalistiskt forum som designmässigt är intigrerat med webplatsen i övrigt.
Med ett sådant forum skulle även möjligheten till moderatorer finnas, för att på så vis hålla ordning och reda på forumet, även om just svampguidens forum verkar ha bra nivå på diskussionerna.
Tack för ordet/
Mountainman
Tack för ordet/
Håller med Karin även om kategoriindelningar. Det viktiga är att man använder bra rubriker på trådarna.
Jag har sett alldeles för många exempel på sönderstrukturerade forum. Sådana forum där strukturnissar sitter och vaktar på om folk skriver rätt saker i rätt kategori t.ex..
Men Irene, med en “riktig” forumprogramvara (php bb och allt vad dom nu heter) så har du fortfarande möjlighet att se alla inlägg från alla kategorier i en lista. Detta genom att trycka på “nya inlägg”, enda skillnaden ur det lilla perspektivet är att det ser strukturerat ut och att du ser vem som skrev det senaste inlägget i tråden, och när.
Detta är INTE bra, hur man än vrider och vänder på det. Tycker man det är hemskt med smileys så är det bara att stänga av det i konfigurationen.
Jag tycker att det skulle vara smidigt med ett medlemsregister, alla som vill skriva på forumet är medlemmar, loggar in och har ett och samma nick hela tiden. Vill man vara gäst och bara läsa så har man möjlighet att logga in som sådan. Jag tycker också att ett “PM-system” vore bra, dvs att man kan skicka personliga meddelanden till varann, om att man t ex vill bestämma en tid eller plats för möte, inte alla personer vill lämna ut mail- eller telefonnr till hela världen….
Jag tycker att detta forum fungerar utmärkt och passar alla åldrar. Enkelt och lättnavigerat. Det jag saknar är ett antal moderatorer som håller ordning på innehållen. Varför måste man hela tiden förändra saker som funkat i så många år? Ett annat exempel på enkelt och lättnavigerat forum finns att hitta på:
http://www.antikviteter.net/antikprat
Det jag kan hålla med om, är att det vore jättebra om man kunde registrera sig.
Mvh
Jag tycker att svamguiden är jättebra som den är. Det är härligt att det bara är svamguiden som ser ut som svampguiden.
Det vore väldigt synd att dela in det i olika subforum. Det enda som krävs av oss användare är att vi skriver bättre rubriker, som tydligt visar ämnet för tråden. Då hade det varit enklare för *orna att hjälpa oss.
Den enda förändringen jag möjligen kan tänka mig, är att ha FAQ som avhandlar basala ämnen, t ex hur man undviker att koka svamp i ungnen när man avser att torka den. Det skulle minska antalet trådar under högsäsong.
Heja Svampguiden! Micke är bäst!
Säger som de flesta: Det är väldigt OK som det är. Trådar som spårar ur går nog inte att undvika.
Och jag undrar: Om indelningen Matsvamp
Giftsvamp
Vilken svamp?
finns, ska jag då hoppa över till Giftsvamp om jag i Vilken svamp? får veta att det är en giftsvamp?
Nä, jag har stor erfarenhet, ca 10 år, av att “sköta” ett diskussionsforum, och det har visat sig att högst tre underforum funkar. Är det fler så blir man virrig, och vågar som nybörjare inte fråga, för man tror att man frågar i fel forum.
Möjlien ett “Svampforum” och att “Småprat/Smått och gott-forum”. Röstar jag på.
Fast jag inte skrivit speciellt länge på detta forum så sticker jag ut hakan. Jag ser det som en klar nackdel att trådar “försvinner” snabbt. Samma frågor återkommer hela tiden för att man inte ser/hittar de tidigare trots att det skrevs bara någon dag sedan. Inte heller finns någon Admin som stoppar urspårning när helt ovidkommande inlägg som bara är till för att störa, dyker upp. (Sköter delvis Admin på ett Forum)
Boman, det finns en sökfunktion!
Och vill man skrämma nybörjare och okunniga, men intresserade ordentligt, så ska man ha en Admin som styr. Då vågar inte de nya sticka in näsan. Då blir det ett forum för “en inneklick”.
Jo, jag är folkbildare/folkhögskolelärare….
Sjävsanering brukar funka, om ett forum är tillåtande nog.
Sökfunktionen i all ära, den har jag nog sett, och använt. Min erfarenhet av Forum med Admin är tvärtom att struntinlägg tas bort och det andra fungerar. Är aktiv på ett antal olika som “gäst” också. Som Admin själv tar jag bara bort totalt ovidkommande inlägg, typ översvämmande inlägg eller personpåhopp. men, men det var ju bara min enkla åsikt, inget att fästa sig vid.
Jag håller med Micki.
Jag saknar lite en annan sökfunktion. Som det är nu så verkar den bara söka på rubriker.
Men om man googlar samma sökord och kryssar i “sidor på svenska” så får man nästan alltid träff i en tråd från forumet.
Så det går att kryssa sig fram och ta en omväg.
Visst funkar det som det är, men det kan ju bli bättre. Jag är frekvent besökare av många forum, och den här varianten för ett högtrafikerat forum är kasst.
Den här typen av forumprogramvara duger till kommentarer på artiklar i lokaltidningar o dyl, men när det duggar in ett inlägg varannan minut som det gör ibland.. Njae. Det ÄR inte bra alltså, sen om man är ovan forumanvändare kanske man tycker det är helt fantastiskt att folk kan prata om svamp med varandra överhuvud taget, men det är en annan femma.. :D
Aja.. Det är väl bara att invänta svåra trollattacker, sen blir det nog eld i baken. :)
“Den här typen av forumprogramvara”,
-har funkat bra i många år.
Att inlägg med samma frågor kommer och går tror jag är ett bra sätt att lära in svampfrågor på. Skulle man istället behöva söka upp alla frågor innan man ställer dem skulle folk tröttna och ge tusan i att ställa dem i huvud taget.
Det skulle inte bli lika mycket trevliga “livediskussioner” som det ständigt uppstår här, och forumet skulle dö ut i längden.
/forumstammis sedan 1999.
..å jag kan inte låt bli.. haha
Sing along:
Jag minns ett “troll” som hette xxx x - xxx x hette han, å han vart bannad, bannad litet grand..
tillsammans med en likasinnad. Dom fick skaka cybergaller en liten tid.
*umpf* *umpf* *umpf*
Jag känner en BOT, som heter Micke Micke heter han. Å han kan banna, banna lite grann. Om det blir oreda och aggressioner, dom som tjaffsa dom blir avstängda minsann.
*umpfa* *umpfa* ..osv.
Jag vill berätta att jag,
jag “känner” en BOT, som heter Micke - Micke heter han, å han kan banna, banna jaminsann. Han städar bort i gammalt svampavfall.
Han räddar oss fån giftmycel och to-orka.
För ingen annan BOT är som han…
Visst funkar det här forumet som det är för min del, var lite ovant först bara.
Men som nån nämnde så är ett forum typ pHpBB eller vad det heter med stöd för pm inte heller fel. Men det krävs ju en administratör som har tid att sköta ett sånt forum.
Jag tycker nog den bollen får ligga hos sajt-grundaren, om forumsformens vara eller icke vara.
Visst funkar det här forumet som det är för min del, var lite ovant först bara.
Men som nån nämnde så är ett forum typ pHpBB eller vad det heter med stöd för pm inte heller fel. Men det krävs ju en administratör som har tid att sköta ett sånt forum.
Jag tycker nog den bollen får ligga hos sajt-grundaren, om forumsformens vara eller icke vara.
Tycker det är lite läskigt också det här med folk som postar i andras namn, rent teoretiskt kan ju någon påstå att en bild på en lömsk flugsvamp är en riktig läckerhet och skriva under med någon flitig och seriös besökares namn. Nu finns det ju stjärnor, men ändå..
Tror det skulle bli ett riktigt lyft generellt med phpBB el liknande..
Du hade sluppit fråga om det fanns en riktig sökmotor som på riktiga forum.
Jag har mest postat i andras trådar, men här är mina trådstarter som jag minns på rak arm.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=106978&fnr=1&sok=goliatmusseron&Start=0&Offset=50&44
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=113564&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&10
När den här tråden först dök upp tänkte jag “Njäe, varför det?”, men efter de senaste dagarnas turbulens med småbarn som tror att de blir roliga/coola genom att förfalska inlägg börjar jag ändra uppfattning. Ett forum där man måste registrera sig för att få skriva inlägg riskerar att skrämma bort potentiella deltagare som är blyga, men å andra sidan stärker det synen på siten som seriös, och man slipper de flesta fjantiga inlägg och alla förfalskade.
Jag tror också (till skillnad från många andra, som det verkar) att en uppdelning i flera subfora vore bra - att hålla alla diskussioner i ett enda forum (kategori eller nåt) skulle bli likadant som nu. Nackdelen är att vid högsäsong rasslar trådarna iväg så fort att inlägg halkar ur förstasidan innan någon hunnit besvara dem. Långt ifrån alla bryr sig om att gå till sidan två för att hitta obesvarade inlägg. Å andra sidan är de flesta trådar av intresse för de flesta.
Hmm… Snart vet jag inte vad jag vill säga med detta inlägg… Bara att Micke kanske borde kolla upp möjligheterna att skaffa ett mer avancerat BBS-system för denna site. Skulle valet (om det skulle bli så) landa på ett system som kostar pengar kan jag tänka mig att bidra med en rimlig summa.
Hoppas att ovanstående inte framstår som så förvirrat som jag tycker att det är…
PS. Jag är pedant vad gäller språket. Ett inlägg med särskrivningar och felstavningar är inte från mig, oavsett vad signaturen säger.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.