nu börjar jag bli lite fundersam. Det här med trattisar, kanske är det inte helt självklart att man plockar det man tror? Spindelskivlingar kände man ju till kunde smyga sig in om man är oaktsam, men någon tråd här visar på problemet med gullnavling tror jag den kallades. Jaha, ok, den var tydligen inte giftig men inget att ha, i samma tråd säger en * att nänä..det där är en mössmurkling…den är lika giftig som stenmurklan.
Nu blir man ju lite scary, vad är det folk plockar hem för ngt…trattkantarell, spindelskivlingar, navlingar eller murkling?? Här verkar finnas utrymme för ganska så olämpliga svampmackor verkar det som…
Om du börjar med några enkla sorter så behöver du inte vara livrädd mer. Skaffa en bra svampbok och jämför, jämför och jämför igen tills sorten sitter, sen går du på nästa. Alla som kommenterar gör det inte helt på fullaste allvar har jag noterat, och inte ens * kommentarer är alltid exakta, så svårt är det att från en bild identifiera svamp.
Blir själv rätt förvånad över allt några plockar hem och hoppas ingen äter något de inte är helt säkra på.
Jag förstår hur du menar, men jag är av den bestämda uppfattningnen att lär man sig verkligen hur en trattkantarell ser ut, känns, luktar så tar man inte fel! De flesta som “tar fel” har antingen slarvat, rafsat åt sig en massa trattisar utan att kolla eller så har de ingen aning om hur en trattis ser ut och tror att de plockar sådana. När jag plockar trattisar så PLOCKAR jag dem verkligen (inte näv-vis med svamp..) och jag rensar dem EN OCH EN och då “råkar” man inte få med nåt som inte är en trattis! Är man lite petig som jag när man plockar/rensar så vete 17 hur man skulle kunna få med fel svampar ;-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.