0 530 visningar

12 svar

Röksignaler från skålar

Tina Nordberg Kolsva

10 sep 2008 kl. 11:46

Har ni blåst hårt på en skål?
Det gjorde jag, skulle blåsa bort skräp vid fotografering. Svampen svarade med att efter ett par sekunder skicka ut ett rökmoln med vad jag förmodar sporer.Det såg ut som den skulle börja brinna. Provade med flera arter tom 1 cm små gula skålar “ryker”
Jättehäftigt.

0

Tina Nordberg Kolsva

10 sep 2008 kl. 11:49

Lyckades inte fånga röken på bild, vill bara visa en som ryker duktigt.

0

Boman

10 sep 2008 kl. 12:07

Jag försökte också fota “röken” igår, gick icke. Sporutsläpp, gissar jag.

0

Jan A, Uppsala

10 sep 2008 kl. 12:18

Prova med olika slags mot- och sidljus. Jag gjorde så med Stapelian som andades aslukt! Men det var iofs inomhus utan vind/blåst.

0

Boman

10 sep 2008 kl. 20:43

Nytt försök att få det på bild idag. Det syns, om än inte tydligt.
jag blåste på dem, de blåste tillbaka. Utsläppet luktar illa!

0

Tina Nordberg Kolsva

11 sep 2008 kl. 07:56

Ja du, utsläpp brukar lukta illa ;)

0

Hans v E

11 sep 2008 kl. 10:44

Jag har tänkt att man skulle FILMA när skålsvampar skjuter ut sina sporer ur sporsäckarna.

Visste ni förresten att skålsvampar och murklor kallas “The spore shooters”, medan basidiomyceterna (skivlingar, soppar, taggsvampar, fingersvampar etc. kallas “The spore droppers” (släpper sina sporer.

0

Spore shooters

Hans v E

11 sep 2008 kl. 10:45

Oj, glömde en slutparentes där.

0

Spore shooters

Tina Nordberg Kolsva

11 sep 2008 kl. 13:54

Nej det visste jag inte. Vad är det som får svampen att skjuta ut sina sporer när inte vi springer omkring o blåser på dem. Räcker det med en vindpust. Jag fick då ta i duktigt för att få en del att reagera.

0

Spore shooters

Hans v E

11 sep 2008 kl. 22:45

Jag tror det blir något övertryck i sposäckarna av sig självt.

0

Spore shooters

Tina Nordberg Kolsva

12 sep 2008 kl. 11:14

Tack för det Hans.

0

Boman

12 sep 2008 kl. 12:01

Filmade nyss, lägger ut när jag hinner. Syns fint i kameran iaf. 2 snuttar har jag.

0

Tina Nordberg Kolsva

12 sep 2008 kl. 17:34

Väntar o väntar o vä.........

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone