0 373 visningar

14 svar

Säg att jag äntligen hittat...

Salasias

10 sep 2008 kl. 13:02

..rimskivling. Hur stor är sannolikheten att detta är rimskivling? Det var blött idag så någon rimfrost ser jag inte, men annars då?

0

Irene A

10 sep 2008 kl. 13:07

99,9%, räcker det?

0

Salasias

10 sep 2008 kl. 13:09

JAAA! Och du av alla säger det Irene. Då vågar jag.
Vad gör dig så säker? Jag vill veta till nästa gång..

0

Helena i Lund

10 sep 2008 kl. 13:12

De rimskivlingar jag plockar ser exakt ut så här, grattis! En av mina absoluta favoriter!

0

Salasias

10 sep 2008 kl. 13:20

Och nu har jag skurit isär dem, och inte en endaste liten larv. Är det normalt för en rimskivling?

0

Hans Myhre

10 sep 2008 kl. 13:21

Salasias, husk på at det er flere Spindelskivlinger som ser lik ut som Rimskivlingen. Det er den RINGEN på stilken som er det sikre tegnet. Jeg er også som Irene 99,99% sikker.

0

Salasias

10 sep 2008 kl. 13:30

Jo, Hans, jag vet. Varför tror du jag frågar så ingående??
Aha, ringen är ett kännetecken då. Det har de alla jag plockat.

0

Eva K

10 sep 2008 kl. 14:00

Grattis Salasias!
:)

Vänta tills de torkat upp lite. Blir den lite violett/rimfrostig på hatten så kan du vara lugn.
Men också i vått tillstånd är även jag 99.9%

Angående larver - ibland kan de vara väldigt angripna. Men jag har en filosofi: när det regnat mycket under en period växer svamparna så fort att larverna inte hinner dit :)
Här är jag bara 85% säker ;)

Bonne apetite!

0

Boman

10 sep 2008 kl. 16:01

Helt säkert!
Alla tecknen stämmer på dina bilder. Plockat den i massor med år. God, luktar dessutom gott. Och lycko du om den inte var larväten heller, de är ofta det.

0

Salasias

10 sep 2008 kl. 16:07

Ja men kolla!!! Efter någon timme inne….så blev den rimfrostig…

0

Salasias

10 sep 2008 kl. 20:02

Så har jag då ätit, först en panna smörstekt rimskivling och sedan en panna stekta kantareller.
Kantarellerna kan slänga sig i väggen! Lika bra att man inte hittar några!
Då blev rimskivlingen årets nya lärdom. Tack för det!

0

Haxson

10 sep 2008 kl. 20:11

Min erfarenhet är att rimskivlingen sällan är larväten (vilket bidrar till att göra den till min favorit, om inte smaken räcker). Kanske de arter av insekter som gillar rimskivling är sällsynta här uppe (Jämtland).

0

Boman

10 sep 2008 kl. 20:17

Och här är det oftast bara mos så snart de stuckit upp ur mossan. Det gäller att vara snabb, om man ska hinna före. Jag har fått ihop en hel del;-)

0

Salasias

Birgitta F

10 sep 2008 kl. 20:19

Stort grattis är också min nyfunna vän i höst
Så här söta blir dom konserverade
Burken längst till vänster är en marinad på olivolja , örtkryddor och kantarell…(recept från nya svampboken sida 220) har lite överflöd på dom just nu..men en rackarns stor jordkällare dit burkarna flyttar senare

0

Birgitta F!

Svampnörden

11 sep 2008 kl. 01:29

Det blir inlagd fisk och inlagd svampförstår jag :) *mums*.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone