0 1409 visningar

10 svar

Miniatyrfästingar och gula fingrar..

Jenny

10 sep 2008 kl. 13:39

Är det bara jag som sett miniatyrfästingar?

Igår plockade jag 7 stycken på hunden som både kröp och satt fast..

Idag såg jag en på mig..
Pyttepytteliten.
Tänk er svarta vaniljkornen i vaniljsocker man köper i butikerna?! Alltså små små svarta prickar..

Så små fästingar..
I vanliga fall brukar dom vara större och krypa omkring.
Jag har aldrig sett såna här små..

Sen undrar jag. Hur får man bort den gula missfärgningen på fingrarna efter ha rensat svamp?
Har skrubbat hårt med nagelborste och tvål, är fortfarande lika gul.

0

Maria T

10 sep 2008 kl. 14:06

Hej,både mina katter och jag har haft dom pytteminimala fästingarna på oss. Hankatten kommer hem varje dag med just dom enormt pyttiga i (stockholm).Har stuga i bergslagen och där måste det krylla i naturen. Ang.missfärgade fingrar testa med en citron o gnugga,det kan funka :)

0

Charina Halland

10 sep 2008 kl. 14:33

0

EG

10 sep 2008 kl. 15:39

Lite citronsyra eller vinsyra brukar ta bort missfärgning av svamp o blåbär

0

Jan A, Uppsala

10 sep 2008 kl. 15:47

Alla har vi varit små, även fästingarna!

0

Boman

10 sep 2008 kl. 15:52

De är nymfer, fästingbebisar. De måsre få mat nu, sen kryper de ned i skydd och byter skinn så småningom, för att bli vuxna fästingar. har också jagat sådana på hunden och tagit två på mig själv. Knappt man fåt tag i dem, så små är de.

0

Helena i Lund

10 sep 2008 kl. 19:52

Jag får alltid fästingnymfer som sätter sej, så det det liksom tillhör svamplockningen…. Men jag inbillar mej att dom inte sprider sjukdomar på samma sätt som de stora!?!

0

Sofia, Skåne

10 sep 2008 kl. 20:55

Jag är stolt över mina gula fingrar :)

0

Tove

19 jul 2016 kl. 14:21

Hej! Vet ni om miniatyrfästingar också sprider sjukdomar som dom stora?

0

gula fingrar..

Rena fingrar

19 jul 2016 kl. 15:14

Hej !
Remol fungerar utmärkt.

0

Andreas

27 jul 2016 kl. 14:36

Sök på fästinglarver, trots att de kallas larver så är de jättesmå fästingar men de har bara sex ben I detta stadia. Stora som sandkorn.
Jag fick borrelia av en sån rackare för två år sedan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone