Har köpt lite kantareller,nu är jag helt novis om svampbehandling,har bara hållit mig till champinjoner som avnjutits direkt.
Hur går jag tillväga om jag vill frysa in kantarellerna,ska dom förvällas eller ska dom stekas först?
Tacksam för svar.
Om svamparna är mkt torra brukar jag ha i lite vatten, men vanligen behövs det inte. Man skall inte ha för hög värme till att börja med, har man låg värme vätskar svamparna ur sig “självmant”, ev med tillsats av lite salt. (Saltet är inte en smaktillsats utan för att framkalla osmos.)
Meningen är ju att koka bort den vätska som finns i svamparna. Så tillsätt inget vatten. Lägg dem i en panna på medelvärme, med lock på tills de börjar släppa vätska, ta sedan av locket. Koka in vätskan men inte helt torrt. Ta av och kyl snabbt om du ska frysa dem, annars tillsätt fett och stek färdigt.
Förväller gör man i vatten, typ morötter/ärtor och annat som ska frysas sedan eller serveras genast.
Och riskor som måste kokas ur för att mildra smaken.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.