Hej,vart så sugen på svamppaj så tänkte slänga ihop en ikväll! Frysen är full med olika sorter,men kan fan inte bestämma mig…Trattisar,rödgultrumpet,svarttrumpet,kantarell,taggsvamp,KJ,rimskivling,brunsopp mm. Så mkt vet jag att jag ska ha västerbottenost i den,så nån kulinarisk smak ide från er?? Vilken svamp tror ni blir tipp topp med osten? Tack på förhand :)
Jag tror att i just paj, om man är intresserad av hela upplevelsen, ska man hellre ha mer fasta svampar så att de inte blir så sladdriga och trista som trattis o sånt blir (de passar bättre i grytor, stuvningar och gratänger tycker jag). Jag tycker också att färskriven Parmesan (alltså att man köper en bit och river själv) är väldigt gott till alla möjliga svampsorter.
Sett till konsistens och smakkaraktär, skulle jag nog gjort en taggsvamp-quiche.
Förgrädda pajskalet.
Lägg riven ost i botten, lägg i svampen som förstekts med vitlök i olivolja och häll slutligen över en äggstanning med ett ägg per deciliter vätska. Föreslår 2dl mjölk och 2 dl creme fraische.
Krydda med salt, peppar och muskotnöt.
Om inte Maria gör detta ikväll, så kommer i alla fall jag göra det. Återkommer med betyg. Tack för inspirationen Maria.
Gjorde min svamp-quiche, men eftersom jag inte orkade gå och handla, så fick jag ta vad jag hade hemma.
Fyllningen blev c:a 50-50 mellan brokkremla och Karl-Johan som stektes i smör med purjo och vitlök och osten var vanlig Grevé. Stanningen bestod av 2dl Kelda, två ägg, salt peppar och muskot. Svingött, men det går ju som sagt att lyxa till lite mer.
Hej pajtipsare! Det blev en paj bestående av rimskivling & kantarell,lite karamelliserad gullök. Hade även lite lagrad cheddar hemma som fick göra sällskap med västerbotten.Ägg o vispgrädde fick bli stanningen (recept från burträskmejeri)hade ingen cremefraiche hemma. Kul att experimentera lite! Betyg:MVG :)
Väldigt god o lyxigtkrämig inte det där platta torra.. Mmmm :) Tack för er respons
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.