0 759 visningar

14 svar

Svampsort till paj??

Maria T

10 sep 2008 kl. 16:40

Hej,vart så sugen på svamppaj så tänkte slänga ihop en ikväll! Frysen är full med olika sorter,men kan fan inte bestämma mig…Trattisar,rödgultrumpet,svarttrumpet,kantarell,taggsvamp,KJ,rimskivling,brunsopp mm.  Så mkt vet jag att jag ska ha västerbottenost i den,så nån kulinarisk smak ide från er?? Vilken svamp tror ni blir tipp topp med osten? Tack på förhand :)

0

Sussie

10 sep 2008 kl. 16:45

Varför inte prova en blandning av dem? Det är ju goda svampar allihopa. Hoppas pajen blir bra.

0

Tina Nordberg Kolsva

10 sep 2008 kl. 16:48

En smakrik ost kräver väl en smakrik svamp. Jag skulle välja kantareller eller trattisar.

0

Maria T

10 sep 2008 kl. 16:51

Hade nog inte tänkt blandsvamp.

0

Värmdöbo

10 sep 2008 kl. 17:05

Jag tror att i just paj, om man är intresserad av hela upplevelsen, ska man hellre ha mer fasta svampar så att de inte blir så sladdriga och trista som trattis o sånt blir (de passar bättre i grytor, stuvningar och gratänger tycker jag). Jag tycker också att färskriven Parmesan (alltså att man köper en bit och river själv) är väldigt gott till alla möjliga svampsorter.

0

Boman

10 sep 2008 kl. 17:07

Har du så använd champinjoner. De passar bra med osten.

0

Glenn

10 sep 2008 kl. 17:29

Sett till konsistens och smakkaraktär, skulle jag nog gjort en taggsvamp-quiche.

Förgrädda pajskalet.

Lägg riven ost i botten, lägg i svampen som förstekts med vitlök i olivolja och häll slutligen över en äggstanning med ett ägg per deciliter vätska. Föreslår 2dl mjölk och 2 dl creme fraische.

Krydda med salt, peppar och muskotnöt.

Om inte Maria gör detta ikväll, så kommer i alla fall jag göra det. Återkommer med betyg. Tack för inspirationen Maria.

0

Jan A, Uppsala

10 sep 2008 kl. 17:43

Av de svampar du nämner Maria, är rödgul trumpet för mig den särklassigt bästa! Sic!

0

Stefan HBG

10 sep 2008 kl. 18:01

Taggsvamp med bacontärningar gillar jag med västerbotten. Lite tuggmotstånd.

0

Peter, Linköping

10 sep 2008 kl. 18:05

Jag håller med: smakrik ost kräver smakrik svamp. Varför inte rimskivlingen? Ordentligt nedstekt förstås, med lök.

Och vispa ägg och creme fraiche till stanningen, då blir det paj och inte omelett.

0

Helena i Lund

10 sep 2008 kl. 19:44

Rimskivling och Västerbottenost är en underbar kombination!

0

Bella

10 sep 2008 kl. 20:22

Ta lite av varje fast du häller inte i de mixat utan du lägger ut de i olika fält. Typ tårtbitar. Så varje bit får en egen svampsort! Så kan du prova dig fram så du vet tills nästa gång vilken svamp som gjorde sig bäst i paj=)

0

Glenn

11 sep 2008 kl. 01:26

Gjorde min svamp-quiche, men eftersom jag inte orkade gå och handla, så fick jag ta vad jag hade hemma.

Fyllningen blev c:a 50-50 mellan brokkremla och Karl-Johan som stektes i smör med purjo och vitlök och osten var vanlig Grevé. Stanningen bestod av 2dl Kelda, två ägg, salt peppar och muskot. Svingött, men det går ju som sagt att lyxa till lite mer.

0

Maria T

11 sep 2008 kl. 15:01

Hej pajtipsare!  Det blev en paj bestående av rimskivling & kantarell,lite karamelliserad gullök. Hade även lite lagrad cheddar hemma som fick göra sällskap med västerbotten.Ägg o vispgrädde fick bli stanningen (recept från burträskmejeri)hade ingen cremefraiche hemma. Kul att experimentera lite! Betyg:MVG :)
Väldigt god o lyxigtkrämig inte det där platta torra.. Mmmm :) Tack för er respons

0

Maria T

11 sep 2008 kl. 15:05

Ja just det…strösslade lite timjan uppe på.Doftade skog o natur

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone