Jag bor vid kusten, så skogen är mestadels totalt värdelös och ful - bergsknallar med knappt nån jord och spensliga tallar. Jättebra för goliatmusseron, som man kan hitta en gång på 6000 år, med lite tur.
Får åka runt och leta svampställen med bil, men överallt är det bilar som står och andra typer som stryker runt med sina korgar. Jag var ute i 3 timmar idag och hittade 12 trattkantareller. 3 mil med bilen. Snyft. Har haft hyfsad tur varenda dag den senaste veckan, så det slutade med att jag blev helt nedstämd och tycker att allt är tråkigt.
Något som är positivt att jag har den bästa svampskogen i området bakom huset i princip (kantareller, rödgul tuta, tratt , ljus tagg, kj osv), men skogspartiet är ganska litet och det känns som jag känner vartenda mycel vid namn. Och det är givetvis dammsuget av undertecknad. :) Så där får jag vänta ett par veckor..
Knappast nån ide att gå rakt in i skogen när det sannolikt bara kommer vara granit,vitmossa och förvridna undernärda tallar vart man än vänder blicken.
Vad vill jag säga med det här? Ingenting. Jag är bara lite sur. :)
Bra tips där Boman! Har inte plockat sen jag skrev mitt förra inlägg, men i morse tittade jag på flygfoton/kartor på eniro för att hitta partier med mörkgrön skog, och till min förvåning fanns det ett stort parti som började bara någon km härifrån.. En cykeltur på bommad skogsväg, och sen rakt in i härligheten resulterade i närmare 20 liter trattar, kantareller, bleka taggar, svarta trumpeter, rödgula trumpeter. Mängdordning densamma. :D
Och jag har kommit på att det inte är så “farligt” med bilar på parkeringarna i skogen, för folk är i 95% av fallen inte ute för att plocka svamp, utan för att “plocka kantareller”, så om man lär sig några lite vanligare svampar så slipper man stressen av att bli först, och komma ut före helgen när “alla är ute”. I söndags var det trångt i skogen, men jag hade två tunga papperskasar med rimskivling och sotvaxing, och ändå några liter trattkantareller och en liter kantareller, på köpet.
Fast för min del stör jag mig bara på vetskapen att någon annan rafsat runt nyligen i skogen.
Stora gula kantareller blir jag jätteglad av att hitta, inte bara för kantarellen i sig, utan som ett kvitto på att skogen är som den ska. :) Till och med en blind höna ser kantareller, så står dom kvar kan vilka överraskningar som helst finnas.. Ungefär så.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.