0 564 visningar

69 svar

officiellt upprop

sara

10 sep 2008 kl. 17:10

är i behov av någon som kan hjälpa oss med att plocka vit flugsvamp och lömsk flugsvamp åt oss, vi finns i luleå och här finns inte dessa svampar.
vi ska göra en studie av dessa två svampar därför vi söker någon av dessa men gärna båda två.

snälla hjälpa oss.

0

Boman

10 sep 2008 kl. 17:14

Funkar det från Stockholm?

0

sara

10 sep 2008 kl. 17:21

ja det gör det var den kommer ifrån har ingen större betydelse då de är dess gift vi ska studera

0

Boman

10 sep 2008 kl. 17:25

Hur ska de packas och skickas?

0

sara

10 sep 2008 kl. 18:05

gärna i en kartong så de inte
“mosas” på posten
packas gärna med tex tidningspapper så de inte skakas runt allt för mycket
skickas med post om så är möjligt porto mm står vi för

0

Danne

10 sep 2008 kl. 18:06

Vita hattar med vita skivor och en ring på ?? Hittar jag några får du dom !

0

Boman

10 sep 2008 kl. 18:11

Sara, kan du maila mig adressen på miljokassarSANBELAyahoo.se. Ska se hur många jag får ihop denna vecka.

Och Danne, så här ser de ut http://svampguiden.com/art/visa/Amanita_virosa

0

Danne

10 sep 2008 kl. 18:16

Vet inte om jag sett dom i mina småländska skogar. Nåra mil sydost om Jönköping, men trillar jag på nån skickar jag naturligtvis den !

0

Peter, Linköping

10 sep 2008 kl. 18:23

Kan ni vara säkra på att alla svampar som skickas till er verkligen är vita flugsvampar? När de legat på posten ett tag lär de se ganska sunkiga ut.

Det lär vara ganska viktigt för resultaten om inte annat. Glöm inte att redovisa hur ni verifierat arten i rapporten sen, och lägg gärna ut en länk på forumet. : )

0

sara

10 sep 2008 kl. 18:29

tack för alla svar kul med hjälpsamma personer =)

jadu Peter de är ju ett problem inte så att man vill smaka på en för att se om de är just de svampar man fått. men kan inte komma på ett bättre sätt att frakta dem på hade vi kunnat hade vi ju plockat dem själva men lite för långt att åka för oss, om någon har ett bra förslag på hur man kan skicka dem på ett bra sätt är vi givetvis tacksam för tips

0

sara

Maria W

10 sep 2008 kl. 18:50

Kolla upp postens reglemente innan ni skicka giftsvampar, klassat som farligt gods.

Möjligt att universitet eller var du nu deltar i studien måste förhandla fram avtal.

0

sara

patrik

10 sep 2008 kl. 19:09

posten är lite lustiga på just det
du kan inte skicka tex ett bilbatteri eller vissa sprayer på burk om de klassas som farligt gods, då måste en gods deklaration medfölja mm.

men eftersom en svamp är klassat som livsmedel oavsett om den är giftig eller inte så går det fint med posten.
universitet kan tillhandahålla fryst svamp men den är skör och näst intill omöjlig att hålla på med

jobbar själv på poste lite xtra nu under mina studier

0

sara

Jan A, Uppsala

10 sep 2008 kl. 19:43

Var fimms det officiella i detta “upprop? Finns någon ansvarig huvudman, läroanstalt e.d. Jag skickar aldrig sånt här till en privatperson!

0

Vilka är "vi"

Karin Hedén

10 sep 2008 kl. 19:55

som vill ha vit flugsvamp till forskning? Institution? Universitet? ansvarig forskningsledare?

0

Vilka är vi

sara

10 sep 2008 kl. 20:27

kan mycket väl svar på era frågor utan bekymmer.
denna studie görs idelt men med en toxikolog närvarande och med ett universitet som ska samla upp de studien kommer fram till och tanken med studien är att hjälpa en som råkar få i sig dessa svampar av misstag, som alla vet avled en kvinna för några dagar sedan av just en av dessa svampar.
och vi som gör denna studie har studerat andra svampar tidigare men universitet är inte alltid så pigg på att hjälpa till med pengar för frivilliga studier, de vi för hjälp med är att vi får tillgång till labb rum och hjälp av en toxikolog och att universitet skriver uck publicerar de vi kommer fram till, vi som gör denna studie är i åldern 30-55 år.

vi kan få fryst svamp av ett annat universitet men på fryst svamp är det svårt att göra en vettig studie då den svampens konsistens blir mycket svår arbetad.

nu har ni fått svar på eran fråga

0

Vilka är vi

Jan A, Uppsala

10 sep 2008 kl. 21:09

Jag bad Sara - i en tidiagre tråd - att komma med officiella uppgifter. Hon har tydligen inga sådana att komma med.  Varning!

0

Vilka är vi

sara

10 sep 2008 kl. 21:15

Jan A ring oss om du vill

0

Vilka är vi

ES

10 sep 2008 kl. 21:20

Vad ska ni göra konkret? Ska ni rena upp och isolera de aktuella peptiderna för att kunna genomföra standardiserade studier? På vad, in vitro i cellkultur?(djur antar jag är uteslutet)

Kan ni inte köpa peptiderna från något företag som säljer kemikalier? (t.e.x. sigma-aldrich) Det bör väl inte vara något problem om det görs genom universitetet?

0

Vilka är vi

sara

10 sep 2008 kl. 21:38

studien ska utföras efter vissa “regler” som vi har likaså med de andra svampar vi studerat.

som sagt har vi tillgång till fryst men de är i nödfall vi blir tvungen att använda den.

har gjort liknande studier förut och resultatet av de studierna har publicerats i div student blad.

kemikalier är ju inga problem att få tag på men då vi ska göra detta idelt så finns det inte pengar till allt för mycket.

men tydligen ska man på detta forum inte yttra sig eller be om hjälp, för då blir man på hoppad och nästan anklagad för att man ska ta död på någon vilket inte är fallet, utan vi frågade bara om de fanns någon som ville hjälpa oss med detta.

vi har ansökt om pengar för att få resa till umeå där någon hade hittat vit flugsvamp men inte fått klartecken för det ännu, så vi letar vidare och tydligen så finns det vänliga själar på denna sida med som har erbjudit sin hjälp.

0

Sara

Sofia, Skåne

10 sep 2008 kl. 21:45

Varför vill du inte svara på Jans frågor?

0

Vilka är vi

RasBohlin

10 sep 2008 kl. 21:45

Du skall nog inte bli så ledsen, för det handlar nog mest om att folk inte vill skicka livsfarligt giftig svamp på posten hur som helst, utan att veta vem som skall ha den och till vad… Man brukar i allmänhet vara oerhört hjälpsam och tålmodig här!

0

sara

sara

10 sep 2008 kl. 21:46

ja vad är det vi inte svarat på hans fråger då

0

Vilka är vi

sara

10 sep 2008 kl. 21:51

ingen som blir ledsen denna studie hade aldrig blivit av om det inte varit för den kvinna som tragiskt avled av lömsk flugsvamp, efter det har endel universitets folk och toxikologer förstått vikten i att få fram bätter behandlings metoder för som alla vet om man får i sig dessa svampar och inte får hjälp fort så är det stor risk för att man avlider, och av den behandlingen som finns idag så är det mycket mediciner och mycket biefekter av dessa.

tar vi tex den otroligt giftiga ämnet ricin som finns i en plantas frön (böna) så fanns det inget motgift för detta men efter studier av bönan så har man komit fram till ett motgift och man har iaf en liten chans till att överleva. av ricin kan du dö om du bara rör bönan.

0

Sofia, Skåne

10 sep 2008 kl. 21:56

Jag reagerar bara på ditt oprofessionella sätt, med tanke på att du representerar en forskningsinstitution.

0

Hasse

10 sep 2008 kl. 22:04

Sara: För att skapa trovärdighet kan det nog vara väldigt bra att länka till din institutions hemsida. Mycket enkelt och definitivt klargörande.

0

sara

10 sep 2008 kl. 22:06

vänta nu här vem har sagt att vi representerar ett forskningsinstitut????
har sagt att vi finns i luleå och i luleå finns ett universitet där vi går.
och vi är en liten grupp som på fritiden umgås som alla andra det gemensam för oss är ett brinnande intresse för skog och mark och skogens delikatesser men även skogens “monster” eftersom att vi tidigare gjort studier i andra svampar dels den flugsvamps som finns i luleå “prickiga” den gjordes med anledning av att ,ånga ungdomar använder den som en slaggs “drog” så nu när denna kvinna avled tycket vi att vi kunde göra en studie i dessa svampar.

men ska inte skriva mer här. var inte detta vi var ute efter

0

sara

RasBohlin

10 sep 2008 kl. 22:11

0

sara

10 sep 2008 kl. 22:11

här finns lite att läsa om de vi ska göra studien åt

Nu ska svampen fram i dagsljuset. Forskningen har hittills pekat på svampen ur en negativ aspekt. Vem har inte hört talas om svampangrepp? Genom nya Svampforum ska forskarna istället syna svampen ur ett nyttoperspektiv, en svamp som kan användas som läkemedel eller så kallad functional food.
FAKTA om svampforum

Bakom planerna på Svampforum i Uppsala står Uppsala universitet, Karljohanstiftelsen och Livsmedelsverket. Disputerade forskare med spetskompetens i bland annat molekylär systematik, ekologi, toxikologi samt mat- och näringslära samlas under ett tak. Fokus på forskningen kommer att ligga på svampar av intresse för livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin.

Svampforum består också av en avancerad undervisningsdel med museum och ett mykoretum (svampträdgård).
Karljohanstiftelsen grundades för två år sedan i Uppsala och har som ändamål att genom donationer, testamenten och sponsorpengar främja holistisk vetenskaplig forskning och utbildning om mat- och medicinalsvampar. Med “holistisk” menas bland annat att bygga broar mellan forskning, utbildning och produktion.
- Det finns väldigt mycket bra forskning om svampens negativa effekter, men dess positiva egenskaper vet vi väldigt lite om, säger Eric Danell, docent i skoglig mikrobiologi och föreståndare för Karljohanstiftelsen.

Svamparna utgör ett eget rike av organismer som är mer besläktat med djur än med växter. I hela världen finns 72 000 arter beskrivna, ca en och en halv miljon återstår att beskriva. Kunskaperna om svamparnas fysiologi eller kemi är ännu mycket ofullständiga.
- Vi tror att det är just bland de dåligt undersökta organismerna som de närmaste årens viktigaste biologiska och kemiska produkter kommer att påträffas, säger Eric Danell.

Det finns inget lärosäte i Sverige som har mykologi som ett självständigt ämne. Istället förkommer mykologi som en del av den botaniska forskningen, lite snuttifierat där helhetens saknas, menar Eric Danell.
Nu finns planer att etablera ett nationellt kunskapscentrum i Uppsala under namnet Svampforum. Här ska en miljö skapas för långsiktig forskning om svampens goda effekter, exempelvis som medicinalsvamp eller i form av functional food.

En nationell referensgrupp har i första hand förslagit en ny byggnad i närheten av evolutionsmuseet där bottenvåningen utgörs av en publik undervisningsdel, Svampens hus. Här är syftet att stimulera intresset för svamp och svampforskning. Övervåningen rymmer en forskningsdel, det så kallade Svampforskningslaboratoriet.

I anslutning till byggnaden planeras en svampträdgård, ett så kallat mykoretum. Stolt fjällskivling, blåmusseron och självlysande svampar ska odlas på laboratorium och ställas ut i verklighetstrogna miljöer. Intill en ruin anläggs ett gotländskt tryffellandskap. Svampträdgården kommer att rymma tillfälliga utställningar och växtarrangemang.
Kostnaden för fastigheten inklusive utrustning och en grundstab av forskare och anställda beräknas uppgå till ca 80 miljoner kronor. Hittills har Svampforum fått in 13 miljoner i donationsbidrag.

Enligt planerna ska stiftelsen dra in en tredjedel av pengarna, staten bidrar med en tredjedel och den sista tredjedelen hoppas man få in genom att ansöka om bidrag från andra stiftelser.
- Även om det fortfarande fattas mycket pengar känns det som vi har vind i seglen. Forskare från hela världen har hört av sig för att komma hit och arbeta. Även en del högskolor i Sverige har visat intresse för verksamheten som faktiskt är unik i landet, säger Eric Danell.

I mitten av september arrangeras ett internationellt seminarium i Uppsala om mat- och medicinalsvampar. Syftet är att med olika exempel visa på betydelsen av svampkunskap.
Forskare från bland annat Danmark och USA kommer att berätta om sina upptäckter. Dansken Hans-Henrik Kristensen berättar om hur hans forskning resulterade i ett nytt antibiotikum från svamp som riktas mot resistenta bakterier i lungorna hos människan.

Kronprinsessan Victoria är på plats för att överlämna diplom till forskarna och för att träffa de privatpersoner som donerat pengar till Karljohanstiftelsen.

0

jonna samuelsson

10 sep 2008 kl. 22:16

Hej på er alla.

jag bor i umeå och har själv stött på lite vit flugsvamp men aldrig ens vågat röra den. pluggar vid universitet och har hört talas om denna studie, tycker det är bra med en sådan för de som råkar illa ut.

kan kanske hjälpa dig att plocka dem om ni vill det. hör av dig till mig på j-b@live.se

0

Hasse

10 sep 2008 kl. 22:19

Sara: Svampforum är en vision om ett eventuellt framtida forskningscentrum. De bedrivs i dagsläget ingen forskning i Svampforums namn, det hela utgör just nu en stiftelse för insamlande av medel. Den forskning Eric Danell bedriver utför han på evolutionsmuseet på Uppsala universitet (http://www.uu.se/find.person.php?uid=XX4234)

Så att säga att du ska utföra forskning åt Svampforum låter minst sagt lite underligt.

Om du ska bedriva forskning så borde du ju rimligen utföra din forskning på ett universitet. Frågan kvarstår: Vilken institution på universitetet tilgör du och kan vi inte få se en länk till denna? Ett efternamn på dig vore ju också trevligt när du vill få in så giftiga arter.

0

sara

10 sep 2008 kl. 22:21

ltu strå luleå tekniska universitet

sara andersson

0

Hasse

10 sep 2008 kl. 22:26

När du går på universitet så  läser du ju kurser som ges av en viss institution. Det vore bra att få veta vilken institution du tillhör. Detta kan ju knappast vara någon hemlighet eller svårt att svara på.

0

officiellt upprop, Sara!

Jan A, Uppsala

10 sep 2008 kl. 22:29

Jag var med på Forum Fungorum i Uppsala i september FÖRRA året, som funktionär och deltagare alla tre dagarna. Allt du redogör för står att läsa i det informationsmaterial som finns på Internet - och i min och många andras bokhyllor/motsv.  Jag tycker du ska ge dig nu!

0

vem tog kantarellerna?

10 sep 2008 kl. 22:29

oj, här får man passa sig för minor märker jag.

ärligt talat tror jag att det är bäst om ni åker till umeå å får hjälp att hitta svampen, har en känsla av att posten inte är ett säkert transportmedel och att svampen inte är i vidare lämpligt studieskick när den kommer fram. om ni åker bil så kan ni tom. ha en kylväska eller dyl. och komma tillbaka samma dag som den e plockad…så kan ni studera den eller vad ni nu ska göra…samma dag eller dan efter…då borde den hålla.

blabla..det var bara min tanke…
lycka till och hoppas det löser sig!

0

Sluta tjafsa...

RasBohlin

10 sep 2008 kl. 22:32

...och läs om Dr. Bastiens försök på SIG SJÄLV istället!!! Häpnadsväckande tycker jag!

0

Skogs Mulle

10 sep 2008 kl. 22:34

Kontakta Luleå Tekniska Universitet, http://www.ltu.se/  och fråga om de känner någon med det namnet eller denna studie som är på ideell basis.
Annars bör man nog inte skicka något.

0

Sluta tjafsa...

Peter, Linköping

10 sep 2008 kl. 22:37

Inte en chans att jag skickar nån svamp under de här premisserna.

Hoppas ingen annan gör det heller. Låter nästan som nåt som skulle förekomma på Flashback…

0

Sluta tjafsa...

RasBohlin

10 sep 2008 kl. 22:40

Nä jag har inte tänkt skicka heller, men läs detta! http://svampguiden.com/forum/visa/106785

0

Mänsklig försökskanin!

RasBohlin

10 sep 2008 kl. 23:09

0

Mänsklig försökskanin!

Mimmi, Mjölby

10 sep 2008 kl. 23:31

Jag fattar fortfarande varför fryst svamp inte duger…? Som jag har förstått det så vill studenterna analysera giftet. Och då spelar väl konsistensen ingen som helst roll?? Det kvittar väl om svampen levereras färsk, frusen, torkad, söndertrampad, rutten i slempöl, pulvriserad etc. Det svampen innehåller, det innehåller den. Åtminstone map på gift. Eller??

0

Troll?

Enelie, Linköping

11 sep 2008 kl. 00:17

...är det ett troll igen?

0

Sara

Sofia, Skåne

11 sep 2008 kl. 02:23

Antingen är du ett troll, som inte har något vettigt att göra, eller så är du en högskolestudent som trots efternamnet Andersson inte behärskar svenska. Jag vet inte vilket som är värst.

Eller rent av både och.

0

Sara

Karin Hedén

11 sep 2008 kl. 06:30

I den här länken http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2333  finns förteckning över giftiga svampar, vilket gift som finns i svampen, symptom, behandlingsmetoder, vilka svampförgiftningar som kräver motgift och vad motgiftet heter. För vit och lömsk flugsvamp är gifterna amatoxin och cytotoxin. Motgiftet heter Siliblin. Problemet är väl snarare att snabbt ställa diagnos och snabb tillgång på Siliblin.
Jag är fortfarande oklar över vad ni avser göra och vem som ska leda
forskningsinsatsen. 

0

/Skog

11 sep 2008 kl. 07:18

Om Sara från början hade presenterat det hela lite bättre och mer ingående med att inleda vad hon hette och studien med skola och namn på handledare mm så hade denna diskussionen inte kommit upp och blivit så ifrågasatt, då hade alla sett att det var seriöst menat. Tror bara det blev från böjan i en iver över att vilja hjälpa till i sin studie. Men det går att rätta till om hon vill genom att berätta mer och svara på frågorna som ställs här på forumet.

0

Boman

11 sep 2008 kl. 08:58

Om nu någon oroar sig. Erbjöd min hjälp men är inte dum nog för att skicka ett dödligt gift utan att först ha kontrollerat en hel del. har lagt några timmar på att forska lite.
Har inte fått “rätt” svar på mina frågor dvs inga svampar kommer att levereras.

0

Lilla My

11 sep 2008 kl. 13:07

Troll!

Glad om ingen nappar på det där, något är helt fel någonstans från första början.

0

sara

Boman

11 sep 2008 kl. 18:11

Jan A. har du fått en verifikation du köper? Jag fick ett mail som fortfarande inte känns ok. Vill du maila mig, adressen är högre upp i denna tråd.

Hjälper gärna till men inte under lösa boliner.

0

sara

Jan A, Uppsala

11 sep 2008 kl. 18:45

Observera allihop! Jag har inte skrivit de fjantiga inläggen på osvenska, vilket jag vet att alla vettiga på tråden inser. Jag kommer omedelbart att åter ta kontakt med Micke för åtgärd.

0

Boman

LaVey

11 sep 2008 kl. 18:46

Jag förstår inte att folk tar illa vid sig av att sara och hennes vän/vänner vill studera flugsvamparna!? Vad är problemet?
Räcker det inte med att hon säger att hon vill få svamparna skickade. Varför skall man hålla på och kritisera? Hon har ingen som helst skyldighet att uppge sitt riktiga namn och vilket universitet som hon studerar på.
Många verkar ha problem här.

0

Lavey

sara

11 sep 2008 kl. 18:47

äntligen en vettig person

0

Sara

LaVey

11 sep 2008 kl. 18:51

Jag är uppriktigt ledsen för detta beteénde som du fått uppleva här av dessa sk svampvänner. De allra flesta här är kanonbra människor. Vet inte vad det har tagit åt dem.

0

Boman

Jan A, Uppsala

11 sep 2008 kl. 18:52

Givetvis klarar inte jag av att skriva sånt dravel som någon gjort i mitt namn. Jag har två gånger kontaktat Michael Krikorev och hoppas han hittar på något bra sätt att sanera detta Forum!

0

Lavey

Boman

11 sep 2008 kl. 18:53

Problemet är att vi pratar om en livsfarligt giftig svamp. En dylik skickar iaf inte jag till någon som inte kan verifiera vem man är på ett godtagbart sätt.
Over and out!

0

Boman

LaVey

11 sep 2008 kl. 18:59

det är ju ingen som har bett dig att skicka svamparna till sara heller. Hon frågade öppet om någon kunde hjälpa till med detta.

0

sara

11 sep 2008 kl. 19:04

jadu jan vet inte om du har svårt för att stå för det du skriver, för tydligen är de samma ip som dina andra inlägg, men skit samma här finns bara folk som ska ha ens livs historia innan man får hjälp

0

Glad amatör

11 sep 2008 kl. 19:11

Nu blir jag nyfiken, hur kollar man upp ip-adressen på någon i ett forum där medlemmarna inte är registrerade?

0

Karin Hedén

11 sep 2008 kl. 19:26

Om man går ut med en rubrik “officiellt upprop” så har läsarna all rätt att få reda på varifrån detta upprop utgår. Officiell (adj) betyder “som är auktoriserad av myndighet; offentlig”. Universitet och högskolor är i strikt bemärkelse myndigheter.
Korten på bordet, tack!

0

Skicka inte giftiga svampar utan vidare!

Michael Krikorev

11 sep 2008 kl. 19:34

Fel hantering av giftsvampar kan vara livsfarligt!

Jag rekommenderar inte att ni skickar giftsvampar till någon utan att få bekräftat från något universitet, sjukhus eller dylikt att det verkligen rör sig om seriösa studier!

“Sara” har skrivit inlägg med “Jan A” som fusksignatur.. Avsändaren har IP-nummer 213.64.131.88 och det verkar helt klart vara en oseriös person, ett s.k. “internettroll”. Om “sara” fortsätter att skriva inlägg under andras signaturer kommer IP-numret att spärras. Alltså.. skicka inga giftsvampar till “sara”.

0

Totte Gbg

11 sep 2008 kl. 19:49

Tack Micke!

0

BirgittaD

11 sep 2008 kl. 20:13

Tack Micke, och jag har inte skickat min ex heller. Vet att du har mycet om dig nu men skönt du kunde bekräftas.

0

Lena i Luleå

11 sep 2008 kl. 20:17

Hej!
Jag befinner mig i Luleå och tror jag sett vit flugsvamp på ormberget! Intressant studie förresten…

0

Sofia, Skåne

11 sep 2008 kl. 20:25

Tack Micke! Nästa gång något liknande händer, får vi agera snabbare.

0

Lena i Luleå

11 sep 2008 kl. 20:33

Oj, man kanske ska läsa hela tråden innan man svarar på en tråd. Naiv som jag är tänkte jag mig inte för. Vid närmare eftertanke insåg jag att skicka gift med posten hade kunna vara likvärdigt med att skicka dödliga vapen. Skrämmande! Personen i fråga hade fått ett dödligt vapen i handen och hade kunnat använda den kunskap som många här i forumet besitter! Ännu mer skrämmande!

0

såg inte myggan förrän på dataskärmen

11 sep 2008 kl. 20:41

Till Micke.
Har du nytta av de adresser jag fått, mail+post?

Häck väck med trollen!

0

Boman

11 sep 2008 kl. 20:41

..tröttmössa.

0

kemi studerande

11 sep 2008 kl. 20:56

så ni tror på fullaste allvar att amatoxin är jätte giftigt, om så är fallet så tror ni fel en LD av amatoxinet är långt ifrån vad ett LD på ricin eller abrin är ricinet komme från nått som kallas castor bönan samma böna (frö) som ricin oljan kommer ifrån och dessa frön finns att köpa i välsorterade blomster affärer, tex ricin räcker det med att bara pilla på bönan så är du död inom ett par dagar och där finns det inget botemedel samma för abrin.

0

...med trädgård

11 sep 2008 kl. 21:00

Lögn!

0

Less

11 sep 2008 kl. 21:51

Obegripligt dålig svenska om inte annat.

0

cicki T Belgien

11 sep 2008 kl. 22:28

Intressant tråd ;) Tack Micke för din broms! Undrar bara varför trollet Sara ville ha tag i svamparna, elak svärmor kanske?

0

Lena i Öuleå

Matts Granström

12 sep 2008 kl. 16:34

är de säkert att de var just vit flugsvamp den brukar annars inte finnas så högt uppe i landet, men kan ju ha fel.

här nere i sthlm finns den i massor

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone