0 2293 visningar

29 svar

ljud i skogen

Birgitta F

10 sep 2008 kl. 18:31

när jag plockade rimskivling så lät det så här intill.
Jag filmade men mest för ljudet

http://www.bohus-expo.com/media/
filmen heter MVI_2302.AVI

makens förslag var “groda i det mörka hålet”

0

Jan A, Uppsala

10 sep 2008 kl. 18:40

“currently unavailable”

0

Birgitta F

10 sep 2008 kl. 18:43

hoppas det funkar för någon av er för ljudet verkar för ihållande för en groda eller så störde jag reviret väldans

0

Mimmi, Mjölby

10 sep 2008 kl. 18:54

Jag kunde ladda hem filmen och lyssna på ljudet, men jag har ingen aning om vad det kan vara. Groda är nog en hyfsad gissning, antar jag. Jag vet inte vad det annars skulle kunna vara.

0

Jan A, Uppsala

10 sep 2008 kl. 19:29

Har inte hört det, men tror inte alls på groddjur så här års. Det är mera säsong för brölande hjortdjur!

0

Jan A, Uppsala

10 sep 2008 kl. 19:31

skulle ha med att “älg låter ungefär som du beskriver”!

0

Mimmi, Mjölby

10 sep 2008 kl. 19:44

ÄLG??
Nu skojar du, Jan…

0

Haxson

10 sep 2008 kl. 19:55

Jag tycker att lätet är för tunt för att vara en älg. Det låter precis som om man drar med nageln längs tänderna på en plastkam. Det kan inte vara så enkelt att din tyngd pressade upp luft/gas genom vatten i nåt hål? Det låter nästan som en lång serie små luftbubblor som strömmar upp.

0

Jan A, Uppsala

10 sep 2008 kl. 19:55

Nej, varför skulle jag det? Har du hört en brunstig älg nån gång?

0

Mimmi, Mjölby

10 sep 2008 kl. 19:59

Jag kan faktiskt inte svara på om jag har hört en brunstig älg någon gång. Det kanske jag har utan att veta att det var just en brunstig älg. Men du kan väl inte på fullt allvar mena att en brunstig älgko skulle låta som en knarrande dörr (eller som Haxson beskrev det: som en nagel längs med en plastkam)? I så fall är ju inte naturen vidare smart…

0

Jan A, Uppsala

10 sep 2008 kl. 20:04

Har inte hört (lju)det, utan går på Birgittas beskrivning i ord.

0

Haxson

10 sep 2008 kl. 20:04

Det är faktiskt så att en brunstig älg låter ungefär som en knarrande dörr. Dock lite fylligare än ljudet på filmen, och dessutom inte kontinuerligt under 20 sekunder.

0

Birgitta F

10 sep 2008 kl. 20:13

det var kontinuiteten som fick mig att reagera….även om jag var fem meter bort lät det , ingen skillnad när jag gick närmare…kanske jordens sista suck ; )

0

Boman

10 sep 2008 kl. 20:16

Inte var det där nån älg, brunstig eller annars.Dem hör man rätt ofta i min skog, rådjuren också. Vad det var, det återstår att lösa.

0

Jan A, Uppsala

10 sep 2008 kl. 21:12

Jag trodde det här var seriöst. Adjö till tråden för mig!

0

svampstaff

10 sep 2008 kl. 21:16

en upphetsad svampplockare låter det som..

0

vad menar du...

Birgitta F

10 sep 2008 kl. 21:18

Jan jag är seriös…....vidareutveckling enligt min man kan vara en grodhanne som hittat en hona och vill göra sig “väldigt hörd”
nu kan jag ju inte mycket om grodor eller paddor , men seriös är jag

0

vad menar du...

svamstaff

10 sep 2008 kl. 21:21

Ja har skitsvårt för seriösa människor.Speciellt när dom kallas män födda på 40-talet,har glasögon och nån form av vit skägg typ! Bara min åsikt.

0

vad menar du...

Boman

10 sep 2008 kl. 21:23

Birgitta F, grodor har sin “lektid” under våren, inte i september.

0

lektid..

Birgitta F

10 sep 2008 kl. 21:25

olika på olika arter säger min man…jisses vad han kan en massa = )

0

lektid..

Gula

10 sep 2008 kl. 22:13

Det låter verkligen som någonslags groda! Du får skicka in det till nån expertsajt!!

0

lektid..

Charlotte Borneklint

10 sep 2008 kl. 22:21

Här borde du kunna få svar om det nu tillhör ett litet kräldjur:

http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Forum&PAGE=1

0

lektid..

Charlotte Borneklint

10 sep 2008 kl. 22:24

Eller vet du vad, jag är medlem där så jag lägger ut din länk där så meddelar jag här om jag får svar.

0

lektid..

Birgitta F

10 sep 2008 kl. 22:24

tusen tack Charlotte….....undrar om dom gillar getinspindlar oxo (skojar bara)

0

lektid..

Charlotte Borneklint

10 sep 2008 kl. 22:35

Getingspindlar??

0

lektid..

Birgitta F

10 sep 2008 kl. 22:37

sök på mig Birgitta F eller getingspindel här på svampguiden, har hittat den tredje i Bohuslän , bor i vår spalje…nyligen reportage i lokalpressen…( en parentes)

0

Robban Blidö

10 sep 2008 kl. 22:56

Nog låter det som en groda. Jag är ingen expert! Men älg? bä.

0

vem tog kantarellerna?

10 sep 2008 kl. 23:07

jag kom heller inte åt filmen, men nångång har jag varit med om att ett träd som stått snett knarrat ihållande en lång stund… å det var väldigt knepigt att kommma på vad det var som lät…

0

Charlotte Borneklint

10 sep 2008 kl. 23:09

Nix, något träd är det inte. Jag kunde inte heller få igång det först men högerklicka på filmens namn och spara ner den i din dator så funkar det nog sedan att öppna den. Gjorde det för mig iallafall.

0

Inget snack om saken

Göran H

11 sep 2008 kl. 00:38

Groda/Padda

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone