En släkting var ute och plockade bla 3 soppar som blev stekta. Det smakade beskt och när jag kollade på renset så såg jag att det var lite ljust rosa på undersidan av svampen. Jag svalde 3 bitar och undrar nu om det är någon som vet om det är farligt. Jag är gravid och ammar!!!
Tacksam för svar
Vad jag har förstått är gallsoppen inte egentligen giftig, den bara smakar fruktansvärt illa. Däremot vet jag inte om den påverkar bröstmjölken på något sätt. Kanske giftcentralen kan hjälpa dej? Eller någon av stjärnorna här i forumet vet? Hoppas att allt går bra med dej och ditt barn.
Jag har precis gått en svampkurs ca 30 timmar. Vi har gått igenom soppsvamparna ganska ordentligt. Vad jag vet är att det är mycke vanligt att just dessa svampar kan skifta i olika färger när man skär i dem. Björksopp blir ofta svart men de finns också många som blir just rosa . Om man tittar på en Karl-Johan under hatthuden så är den oftast svagt rosa.
Hoppas att det går bra för dig.
Vänligen
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.