0 455 visningar

15 svar

Nån som vet?

Janne

10 sep 2008 kl. 19:10

Hittade lite olika svampar idag när man var på tur, några har jag dock ingen aning om vad det är. Hoppas någon kan hjälpa mig, kanske ska säga att det blev en hel del trattkantareller oxå :D

samma svamp på alla tre bilder, växte på gammla stubbar.

0

Janne

10 sep 2008 kl. 19:19

Här är några andra som jag inte heller sett förr… ursäkta för dom dåliga bilderna (mobilkameran)

såg ut som blåa trattkantareller!?

0

Janne

10 sep 2008 kl. 19:20

Dom här har jag sett förr men aldrig hittade vad det kan vara för några!? nån som vet?

ätbara?

0

Hanzzon

10 sep 2008 kl. 19:21

på de tre första bilderna skulle jag säga honungsskivling.
Mvh

0

Hanzzon

10 sep 2008 kl. 19:23

De tre sista skulle jag kalla klubbsvamp.
Mvh

0

Janne

10 sep 2008 kl. 19:27

Tackar för svaren Hanzzon! Går nån av dom att äta?

0

Hanzzon

10 sep 2008 kl. 19:29

Honungsskivlingen är ätlig, men vänta tills du får fler att bekräfta att det verkligen är den.
http://svampguiden.com/art/visa/Armillaria_mellea
Mvh

0

Janne

10 sep 2008 kl. 19:33

Ok, bara hoppas att fler vill ta en titt på mina bilder.
Tackar…

0

Hanzzon

10 sep 2008 kl. 19:35

Det kan jag garantera.  :)
Mvh

0

Boman

10 sep 2008 kl. 20:00

Janne, vågar mig inte på artbestämning på de bilderna, sök istället bilder på Homungsskivling som du föreslagits dem vara, jämför om du har alla karäkteristika med. Saknas en eller fler, räkna med att de är något annat.
De sista är någon sorts klubbsvamp, de är iaf inte ätsvamp.

0

Enelie, Linköping

10 sep 2008 kl. 23:23

Nr. 2: Kanske en Lilanopping?
Det är bara en gissning.

0

Svampnörden

11 sep 2008 kl. 01:13

Ingen aning vad 2:an är.

Ville bara flika in att din mobilkamera är väl godkänd men du fotar för nära.

0

Irene A

11 sep 2008 kl. 10:17

Trots dåliga bilder går det att se
1. honungsskivling
2. ametistskivling
3. barrklubbsvamp (eller den storsporiga släktingen)

0

Janne

11 sep 2008 kl. 20:49

Tack för alla svar :)

0

Mona

11 sep 2008 kl. 23:24

Jag vet bara att en kompis till mig blev förd till intensiven efter att ha smakat på en bitteliten bit av honungsskivling. Hon blev verkligen dålig. Skall man inte varna för den?

0

Boman

12 sep 2008 kl. 08:09

Då var det nog inte honungsskivling hon smakade på. man ska inte smaka innan man vet vad det kan vara och att det är ofarligt att smaka.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone