0 735 visningar

7 svar

Fegis eller?

Säkert Osäker

10 sep 2008 kl. 19:24

Jag undrar om det är fler än jag som har följande problem?
Jag är “hyfsat” duktig på många svampar. Jag känner till många matsvampar när jag är i skogen och kan identifiera dem till 98-99% men när jag kommer hem och skall tillaga dem så blir jag osäker - tänk om jag förväxlat dem trots allt?

...och så åker de ner i komposten istället för i stekpannan. De enda jag brukar tillaga är kantareller, taggsvamp och fram till idag soppar.

Jag trodde nästan alla soppar var ätliga och att det bara var typ djävulssoppen som var oätlig. Men så såg jag att man kunde förväxla även Karl Johan med Gallsopp.

Skall jag vara mindre känslig och våga prova tillaga fler sorter. Idag hittade jag Granriskor, men som vanligt - inga i stekpannan - vad göra?

0

Ragnhild, Vällingby

10 sep 2008 kl. 19:31

Ett säkert sätt att skilja karljohan från gallsopp är att smaka. Man tar en liten bit på tungspetsen och känner direkt om det är en gallsopp.

0

SO

10 sep 2008 kl. 19:33

Jo, det är klart - men resten då?

0

Helena i Lund

10 sep 2008 kl. 19:41

När det gäller gallsoppen, det är inte svårt att se skillnad på hyfsat vuxna svampar, färg på rören, ådringarna på foten tex. Är det knoppar kan det behövas ett smakprov, och gallsoppen smakar precis som galla, alltså inga tvivel!Så är du det minsta osäker, smaka, det räcker att dutta tungan mot ett snitt, är det gallsopp känner du det direkt!

Jag har slängt massor med svamp, på samma sätt som du, men genom att ständigt plocka, kolla i böcker, jämföra svamp mot svamp, och framför allt här i Svampguidens forum har jag lärt mej se skillnad, vad jag ska kolla efter, och fått så mycket kunskap att jag vågar “gå vidare” i svampvärlden!Lycka till!

0

OP

10 sep 2008 kl. 19:49

Helena, Tack för svaret!

Jag fortsätter att lära mig hela tiden och svampguiden är ett perfekt forum med många duktiga svampplockare så jag kan nog snart gå vidare…

0

Birgitta F

10 sep 2008 kl. 20:31

Rimskivling blev för mig höstens utmaning…...mycket vridande och vändande och ituskärande blir det till en början…..men till sist sitter kontrollpunkterna….men man måste vara 100 % fokuserad…alltid gå igenom plockad svamp 2 ggr…...en gång i skogen när man plockar , en gång hemma när man tar tillvara…kasta det ni känner er minsta lilla osäker på ( avbrutna hattar , ensamma fötter , spån och flisor).......yepp jag är en fegis

0

Salasias

10 sep 2008 kl. 20:39

Precis som Birgitta och dig Säkert Osäker, har jag i många år kånkat hem rimskivling, men kastat den. Den ser ju så farlig ut!! Me dring och allt. Men nu är jag säker!
och kremlor har jag slängt i massor. Råkar jag smaka på en som bränner, så får jag för mig att jag inte känner smaken på de följande, men plockar ändå, och kastar. Men nu vågar jag plocka lite kremlor också.
Den bleka gallsoppen är jag inte rädd att missta mig på. Den är inte så klar i färgerna och inte så fast, så soppar plockar jag. Och eldsopp är väl så sällsynt så jag skulle nog hoppa till om jag såg en. Och så brkar det ju finnas tillräckligt med soppar för att hoppa över de tveksamma.

0

Lär dig att känna igen giftsvamp!

RasBohlin

10 sep 2008 kl. 22:00

Det finns trotts allt inte så många livsfarliga arter i Sverige! Lär dig dem ordentligt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone