0 452 visningar

6 svar

Tog jag fel?

Cajsa

10 sep 2008 kl. 21:02

Jag har plockat två mindre Stolt fjällskivling och förvällt dem tillsammans med Karl Johan. Nu har jag blivit nojjig - tänk om jag det inte var stolt fjällskivling utan en panterflugsvamp! När jag rensade den, dvs tog bort de vita skivorna under hatten blev undersidan på hatten helt svart. Svampen luktade jättegott. Blir panterflugsvampars hattar också svarta på undersidan om man tar bort de vita skivorna på den?

0

RasBohlin

10 sep 2008 kl. 21:08

Panterflugsvamp har väl oföränderligt vitt kött har jag för mig, men jag är ju ingen *! Stolt fjällskivling har jag ALDRIG hittat!!! =(

0

Cajsa

10 sep 2008 kl. 21:13

Har du verkligen aldrig hittat stolt fjällskivling? I stockholmsområdet har de funnits i rikliga mängder i år. Det godaste - om du hittar en - och det gör du säkert, är att bara steka hatten, rakt av i lite smör, salta och peppra. Jättegott!

0

Boman

10 sep 2008 kl. 21:17

Men snälla Cajsa, varför tog du bort skivorna? Och ät aldrig svamp du inte med absolut säkerhet vet är just det du tror. Det är livsfarligt. Visa svampgifter ger skador som inte märks förrän njurarna är förstörda. OM man klarar sig kvar i livet sker det med dialysmaskinens hjälp!

Stolt fjällskivling blir inte svart!
Och det är synd att blanda den fina med något annat. Alla gör iofs som de vill men läs gärna på om svamp och recept på faktasidorna.

0

RasBohlin

10 sep 2008 kl. 21:18

Bor i Bohuslän…
Här är det champinjoner, kantareller, kremlor, soppar, riskor och föränderlig tofsskivling överallt! Men ingen stollt fjällskivling har jag sett…

0

Birgitta F

10 sep 2008 kl. 21:23

låter som besvärlig situation cajsa…....jag som RasB bor i Bohuslän , jag har heller aldrig sett Stolt Fjällskivling..
Hoppas det går bra

0

Göran H

11 sep 2008 kl. 00:54

I vilken miljö växte dina Stolta?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone