Här kom ett test där man i alla fall TROR att man kan en del…
1.någon strävsopp, kanske en blek variant av aspsopp?
2.jordstjärna
3.gul gelésvamp
4.svår bild…är det verkligen en svamp och inte en fjäril?
5.tydlig bild men okänd art. Liknar mest en blåbärsblomma!
6.nån brun spindelskivling…finns det månne nåt som heter brun trådspindling?
7.klubbsvamp
8.ingen aning
9.svavelticka
10.björkticka
Nr 3 och 9 har jag nyligen observerat i mina trakter, så de känner jag väl.
För de övriga väntar man med spänning på facit.
1. Hasselsopp (Leccinum pseudoscabrun)
2. Dvärgjordstjärna (Geastrum schmidelii)
3. Gullkrös (Tremella mesenterica)
4. Fatsvamp (Poronia punctata)
5. Tulpanskål (Microstoma protracta)
6. Spindlingar har aldrig varit min starka sida, men den mörka hatten och det orangea velumet borde det kunna vara purpurbrun spindling (Cortinarius anthracinus).
7. Klubbdyna (Podostroma alutaceum)
8. Den var svår, ser ut som en Entoloma, men ingen klocka som ringer… kanske återkommer
9. Pälsticka (Inonotus hispidus)
10. Första tanken var en granticka (Phellinus chrysoloma) men känner mig lite osäker eftersom substratet är knepigt att känna igen på bilden.
1 Det första också jag tänkte på var hasselsopp om du inte vänt bort rörlagret på gul strävsopp för att göra det svårare. 2 Fin jordstjärna jag aldrig sett. 3 Gullkrös. 4 Fatsvamp, kanske den lilla erici på harspillning. 5 Tulpanskål. 6 Purpurbrun spindling. 7 Klubbdyna - Podostroma alutaceum. 8 Visst liknar den transkräling, men inte kan den ha så blå fot. Jag tror det finns en Entoloma med den färgkombinationen. 9 Saffransticka. 10 Liknar tallticka, men sitter ju på något som liknar björk. Phellinus lundellii?
Lite klokare blev man efter att ha läst de andra svaren.
Finns det en hasselsopp så är det väl den. Ny art för mig. Ovanlig?
Det är svårt att relatera storleken på svamparna på vissa bilder.
Pälsticka / saffransticka har jag aldrig heller hört talas om. Ätliga som unga? Växer svaveltickan mera utspridd på stammen?
Brun spindling var ju nåt ditåt i alla fall.
Transkrälingen verkar vara överkurs, men nu lär man minnas den luringen om man skulle se den i markerna!
Tittar man noga på sista bilden kan man ana tallbark nedtill och det som jag tog för björknäver i överkanten var nån ljus lav!
Kul med dessa tester i alla fall, ger lite spänning i vardagen och man lär sig ett och annat!
Tackar!
Michaels svampögon är imponerande - klarade allihop till slut (med lite hjälp från Joachim kanske).
Rätta svar:
1. Hasselsopp (Leccinum pseudoscabrun)
2. Dvärgjordstjärna (Geastrum schmidelii) I rätt sorts biotop hittar man den ganska ofta på Öland och Gotland (och Skåne?)
3. Gullkrös (Tremella mesenterica)
4. Fatsvamp (Poronia punctata) På hästbajs
5. Tulpanskål (Microstoma protracta)
6. Purpurbrun spindling (Cortinarius anthracinus).
7. Klubbdyna (Podostroma alutaceum)
8. Transkräling (Macrocystidia cucumis) Blåstick i bilden…
9. Pälsticka (Inonotus hispidus)
10. Granticka (Phellinus chrysoloma)
Bo E-son, om de svaveltickor du har sett (de som växte högt upp på en trädstam, men inte ek?) liknar pälstickan, misstänker jag att de var rävtickor, nära släkt med pälsticka.
Kan säga att jag kände igen dvärgjordstjärnan direkt (men kunde bara det latinska namnet) eftersom den på bilden såg exakt ut som min minnesbild av den från förra årets gasteromycetinventering i Östra Skåne - enda gången jag har sett den. Vid samma tillfälle såg vi också Poronia (också första och hittills enda gången för mig).
Nu är det väl min tur att ladda upp bilder igen?
Dvärgjordstjärnan och fatsvampen är mycket karakteristiska arter, som ger en aha-upplevelse direkt man hittar dem, även om man bara har sett dem på bild tidigare. Jag tror att det gäller nästan alla arterna i det här testet, t.o.m. den lilla purpurbruna spindelskivlingen. Ingen annan har den vackra kombinationen av orange velum och lila färg i foten.
Irene, det var på ett pilträd mitt inne i stan vid ån. Tickorna växte från roten och ca 3 meter uppåt men de lägst placerade hade plockats bort. De unga exemplaren såg mycket aptitliga ut faktiskt, och stämmer väl med de beskrivningar man läst om “kycklingfilésvampen”.
Jag hoppas hinna få provsmaka om de återkommer nästa år!
Hej Irene, det är minst lika mycket din förtjänst att jag har lyckats så bra på dina svamptester. Dina bilder är fina, skarpa och arternas alla viktiga kännetecken syns tydligt vilket gör att man har en god chans att artbestämma dem. Och som du själv nämner så är ju urvalet också genomtänkt med bara karaktäristiska arter vilket underlättar betydligt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.