0 439 visningar

5 svar

Svampförgiftad?

RasBohlin

11 sep 2008 kl. 11:39

En arbetskamrat var ute i skogen med en granne. Denna granne påstod sig vara svampkunnig och man plockade kantareller, soppar och riskor. Till exempel gula riskor med skägg… (Gulriska eller Svavelriska kanske?)
Eftersom grannen inte tycker om svamp, åt min arbetskamrat svampen själv utan att förvälla riskorna… Kan det vara därför hon började kräkas två timmar efter måltiden för att fortsätta med det resten av dagen?

0

Irene A

11 sep 2008 kl. 12:05

Det låter mycket troligt - fast egentligen alldeles otroligt om hon överhuvudtaget klarade av att ÄTA såna riskor utan avkokning? Urrk..

Visserligen låter det inte farligt om det verkligen bara var kantareller, soppar och riskor i måltiden, men vet ni det säkert? Har du möjlighet att kontrollera vad hon egentligen åt?

Annars kan hon ha blivit dålig ändå. Vissa svampar kan man helt enkelt vara överkänslig mot. Det är lätt gjort att få magbesvär om man äter otillräckligt genomkokt/stekt svamp, eller för mycket på en gång.

0

RasBohlin

11 sep 2008 kl. 12:09

Hon mår bra igen så det var nog ingen fara, hon sa att det var dessa svampar men det kan jag inte kontrollera då hon förblandat och ätit den i stuvning! Hon får nog akta sig lite för den där grannen… =)

0

Martina

11 sep 2008 kl. 15:54

jag kommer i håg när jag var liten, förälskad i stekt KJ smörgås med ost som min mormor gjorde, jag åt helt enkelt för många smörgåsar vilket gjorde att jag kräktes som sjutton lite senare…svamp e hårdsmält

KJ mackor med ost är fortfarande min favorit :D

0

Tommy K

11 sep 2008 kl. 16:05

Hur lagar du till dessa mackor, Martina. Jag tänker främst på osten - gratinerar du dom?

0

Martina

11 sep 2008 kl. 16:17

steker bara KJn i lite smör med salt och peppar och lägger på lätt rostat formbröd, lägger på tunt med mild ost typ gouda eller hushåll och gratinerar i ugnen. man kan ju göra snabbvariant och micra så osten smälter om man vill. så enkelt men ack så mums

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone