0 636 visningar

6 svar

Rödbrun kremla

Charlotte Borneklint

11 sep 2008 kl. 11:40

Vad kan detta vara för kremla, växte i barrskog. Jag smakar inte så jag vet inte om den är skarp.

Finns det någon kremla man kan lära sig utan att behöva smaka?

0

RasBohlin

11 sep 2008 kl. 11:44

Mandelkremla, vågar jag gissa…

0

Irene A

11 sep 2008 kl. 12:14

Om den grånar, är det en vinkremla. Det är en av de tre grånande kremlorna som är lätta att lära sig. De andra är gulkremla och tegelkremla.

0

Charlotte Borneklint

11 sep 2008 kl. 13:06

Nix, den grånar inte.

Så det är BARA vinkremla, gulkremla och tegelkremla som grånar? Och alla tre är matsvampar?

Då kanske jag vågar mig på att börja plocka kremlor också :-)

0

RasBohlin

11 sep 2008 kl. 16:24

Men är inte Charlottes kremla mera gul/brunfläckig än grånande?

0

Martina

11 sep 2008 kl. 16:25

ser att du fick med dig en liten fästing på andra bilden oxå :P gulligt

0

Stefan HBG

11 sep 2008 kl. 18:20

Varför smakar du inte? svårt med kremlor annars. Fattar inte mycket själv men man kan börja med att undvika röda med en skala ner mot vit, gula som kommer upp direkt upp ur barrtäcket. Har alltid lämnat kremlorna efter allt spottande och fräsande,men i år har jag plockat mycket efter de här enkla kriterierna. Lättast att plocka efter lite fuktig väderlek tycker jag då man kan “tränga av” löv och barr med fingret eller tummen, skippa borsten.
Smakar väl bäst ihop med “kryddiga” svampar.
Från en glad amatör.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone