Tack Peter och Salasias för era svar. Jag tar dem på största allvar, ni är så kunniga. Jag utesluter dock fortfarande inte att det är rökslöjskivling. Nu har min syster smakat på svampen och hon tyckte absolut att den smakade gröna ärtor. Jag skulle kanske tillägga att hela svampen har fast konsistens, även hattarna. Det är alltså ingen sladdrig liten skivling som det finns så många av i skogen. Foten har mkt fast och silkesblank yta.
Jag har bara plockat rökslöjskivling en gång tidigare, i höstas. Den identifierades då som sådan här på forumet. Så vitt jag kan bedöma är det samma svamp. De maskätna exemplaren är precis som tidigare endast maskätna centralt i hatten. Nu håller jag för säkerhets skull torka svampen och bifogar en bild på den. För jmf bifogar jag även en bild på de torkade exemplaren från i höstas (foto taget genom glasburken, vill inte släppa in fukt i burken).
Tyvärr glömde jag göra sporprov före torkningen.
Jag vore mkt tacksam för fler åsikter.
OK, rökslöjskivling är min åsikt, absolut! Unga, fina exemplar dessutom. Men utan någon uppgift om den karakteristiska smaken hade jag inte varit säker. Jag har stött på skarpsmakande dubbelgångare till den.
När det gäller det där med smakassociationer och vilka komponenter vi kan urskilja i smakerna, är vi olika, helt enkelt.
Tack, Irene. Glömde tillägga att i samma skog växte även svavelgul slöjskivling. Den är jag helt säker på (sannolikt p g a otrevliga upplevelser på min stackars tunga). Min erfarenhet är att de två arterna ofta växer i närheten av varandra, liksom för att försvåra för oss. :)
Peter, jag ska försöka ta mig till samma skog och ta foto när de vuxit till sig, för det fanns många fler. Rökslöjskivlingen är den svamp som jag just nu håller på att lära mig, därför vill jag gärna gå grundligt tillväga.
De exemplar jag plockade i fjor var plockade sent på hösten och lite ledsna. Dessa är purfärska och “nyutsprungna”. Jag återkommer med foto på ett senare utvecklingsstadium av svampen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.