0 547 visningar

13 svar

Artbestämning, rökslöjskivling?

Sofia, Skåne

11 sep 2008 kl. 14:26

Växte på en stubbe i granskog. Det regnade igår och den är fortfarande lite fuktig. Smakar milt, men jag tycker inte att det smakar gröna ärtor precis. Doftar svamp. Fast, seg fot.

Rökslöjskivling?

0

Sofia, Skåne

11 sep 2008 kl. 14:27

Fler bilder.

0

Sofia, Skåne

11 sep 2008 kl. 14:33

Glömde storleken. Den största hatten mäter 3.5 cm i diameter. Den längsta foten 8 cm.

0

Peter, Linköping

11 sep 2008 kl. 14:55

Det ser inte ut som rökslöjskivling.

0

Sofia, Skåne

11 sep 2008 kl. 14:59

Vad tycker du inte stämmer, Peter?

0

Peter, Linköping

11 sep 2008 kl. 21:46

Den liknar inte alls. För grov på alla håll. Rökslöjskivlingen har väldigt fina lameller och är smäcker. Den smakar definitivt gröna ärtor.

Har dock ingen aning om vad det är.

0

Salasias

12 sep 2008 kl. 00:09

Säger detsamma. Inte rökslöjsskivling. För grov som sagt bla. och den har inte den tunna, tunna svarta “slöjan” efter hattkanten, och lamellerna ska vara grålila, i alla fall på de utväxta svamparna.
jag vet inte heller vad det är.

0

Salasias

12 sep 2008 kl. 00:11

Och ingen svart fot, nertill, har de heller.

0

Sofia, Skåne

12 sep 2008 kl. 12:51

Tack Peter och Salasias för era svar. Jag tar dem på största allvar, ni är så kunniga. Jag utesluter dock fortfarande inte att det är rökslöjskivling. Nu har min syster smakat på svampen och hon tyckte absolut att den smakade gröna ärtor. Jag skulle kanske tillägga att hela svampen har fast konsistens, även hattarna. Det är alltså ingen sladdrig liten skivling som det finns så många av i skogen. Foten har mkt fast och silkesblank yta.

Jag har bara plockat rökslöjskivling en gång tidigare, i höstas. Den identifierades då som sådan här på forumet. Så vitt jag kan bedöma är det samma svamp. De maskätna exemplaren är precis som tidigare endast maskätna centralt i hatten. Nu håller jag för säkerhets skull torka svampen och bifogar en bild på den. För jmf bifogar jag även en bild på de torkade exemplaren från i höstas (foto taget genom glasburken, vill inte släppa in fukt i burken).

Tyvärr glömde jag göra sporprov före torkningen.

Jag vore mkt tacksam för fler åsikter.

0

Peter, Linköping

12 sep 2008 kl. 13:03

Sorry, tycker ändå inte att det ser ut som rökslöjskivling. Jag känner mig ganska säker på den svampen, och den ser inte ut som din.

Kanske nån * kan säga vad det är?

0

Irene A

12 sep 2008 kl. 13:10

OK, rökslöjskivling är min åsikt, absolut! Unga, fina exemplar dessutom. Men utan någon uppgift om den karakteristiska smaken hade jag inte varit säker. Jag har stött på skarpsmakande dubbelgångare till den.

När det gäller det där med smakassociationer och vilka komponenter vi kan urskilja i smakerna, är vi olika, helt enkelt.

0

Sofia, Skåne

12 sep 2008 kl. 13:15

Tack, Irene. Glömde tillägga att i samma skog växte även svavelgul slöjskivling. Den är jag helt säker på (sannolikt p g a otrevliga upplevelser på min stackars tunga). Min erfarenhet är att de två arterna ofta växer i närheten av varandra, liksom för att försvåra för oss. :)

0

Peter, Linköping

12 sep 2008 kl. 15:18

Jag skulle inte ha tagit den. Mina tar jag alltid i mer utvuxet skick så att man ser de där rökfärgade skivorna. Svampen på bilden ser ut som vilken stubbsvamp som helst för min del.

Även om jag inte tvivlar på att Irene har rätt.

0

Sofia, Skåne

12 sep 2008 kl. 16:24

Peter, jag ska försöka ta mig till samma skog och ta foto när de vuxit till sig, för det fanns många fler. Rökslöjskivlingen är den svamp som jag just nu håller på att lära mig, därför vill jag gärna gå grundligt tillväga.

De exemplar jag plockade i fjor var plockade sent på hösten och lite ledsna. Dessa är purfärska och “nyutsprungna”. Jag återkommer med foto på ett senare utvecklingsstadium av svampen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone