Rätta mig om jag har fel.
Men den mesta riskan som växer just nu är väl Skogsriskan?
Jag har sett dubbelt så mycket mer skogisar än blodisar.
Och hade riskan varit en delikatess som kantarellen så hade jag blivit rik på kuppen :-)
Blodriskorna börjar sjunga på sista versen. Skogs/pepparriskor finns men inte vansinnigt mycket. Trattisarna kommer fint nu. KJ har gjort sitt för denna gången hos mig. Hittade en fin idag.Blek taggsvamp är det gott om. Detta är läget i Orsta.
Så här, kan också vara nästan sämskfärgad i torrt väder.http://sienet.luontonetti.com/se/sivut/lactarius_trivialis.htm
Anses ätlig efter avkokning här men mycket bra och användbar matsvamp i Finlad, Baltikum och andra Öststater.
Mycket god stekt länge på medelvärme ihop med lök och lite salt. Skvätt på grädde och låt puttra så har du en smakrik sås/stuvning.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.