0 417 visningar

6 svar

Ni "risk-människor"

Maric / Arlanda

11 sep 2008 kl. 17:25

Rätta mig om jag har fel.
Men den mesta riskan som växer just nu är väl Skogsriskan?
Jag har sett dubbelt så mycket mer skogisar än blodisar.
Och hade riskan varit en delikatess som kantarellen så hade jag blivit rik på kuppen :-)

0

Ni risk-människor

Bo E

11 sep 2008 kl. 17:27

Blodriskan gick till fint under augusti här i örebrotrakten.
Fick mer än nånsin förr!
De är läckra men blanda dem inte med kantareller!
En enda riska tar udden av kantarellerna tycker jag!

0

Ni risk-människor

Boman

11 sep 2008 kl. 17:30

I “mina” marker är det nog 50/50 på skäggriskan och skogsriskan. Blodriskan kommer fläckvis starkt. Men vinnaren är faktiskt diverse flugsvampar! Som inte gör annan nytta än att de är vackra.

0

Ni risk-människor

Lena i Luleå

11 sep 2008 kl. 17:34

Hur ser skogriskan ut?
Här hos mig finns en hel del pappar- och skäggriska. Var idag ute och sökte blodriska, men hittade kanske en. Den hade ringar på hatten och var ihålig ialla fall. Inga gröna fläckar däremot.

0

Ni risk-människor

Tina Nordberg Kolsva

11 sep 2008 kl. 17:37

Blodriskorna börjar sjunga på sista versen. Skogs/pepparriskor finns men inte vansinnigt mycket. Trattisarna kommer fint nu. KJ har gjort sitt för denna gången hos mig. Hittade en fin idag.Blek taggsvamp är det gott om. Detta är läget i Orsta.

0

Ni risk-människor

Boman

11 sep 2008 kl. 19:01

Så här, kan också vara nästan sämskfärgad i torrt väder.http://sienet.luontonetti.com/se/sivut/lactarius_trivialis.htm

Anses ätlig efter avkokning här men mycket bra och användbar matsvamp i Finlad, Baltikum och andra Öststater.
Mycket god stekt länge på medelvärme ihop med lök och lite salt. Skvätt på grädde och låt puttra så har du en smakrik sås/stuvning.

0

Ni risk-människor

Boman

12 sep 2008 kl. 08:12

Lena, de har inte alltid grönt i hatten. Kolla efter trådar om blodriskan. Någon hade foton på färgvariatonen, från rent skarpt orange till blågrönt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone