0 260 visningar

20 svar

Testa dig själv (JK) 2

Joachim Krumlinde

16 dec 2005 kl. 16:40

Laddar upp några bilder - eventuellt kommenterar jag dem lite efter att jag sett hur de tar sig ut.

0

Joachim Krumlinde

16 dec 2005 kl. 16:49

Bilderna är inte numrerade men vi kan väl tänka oss dem som
1 2
3 4
5 6
7 8

Några av dem måste anses vara lätta, även om bilderna är små. Svamp nr 4 kan kanske inte identifieras helt bara med hjälp av bilden, men vi får väl se vad ni tycker. Nr 3 är en gammal bedagad fruktkropp som delvis lossnat från sitt substrat.

0

Irene A

16 dec 2005 kl. 18:08

1. Första tanken är säkert bäst - alpluggskivling (fast jag har aldrig sett den så grön)
2. Oxtungsvamp, hör nog till en liten kalv..
3. Igelkottstaggsvamp
4. En av varelserna ur “Sagan om ringen” (minns inte vad de kallas)! Men den enda svamp som kan se ut så, är väl kuddticka?
5 och 6 bör vara tuvskivlingar (Lyophyllum). Om jag ska gissa, blir 5. decastes och 6. semitale
7. gulfotshätta
8. ser ut som en Ganoderma-art, törs inte gissa vilken.

0

Tony

16 dec 2005 kl. 20:08

Provar med följande:
1. Alpluggskivling.
2. Svår att tyda, men gissar på rödkrös.
3. Igelkottstaggsvamp.
4. Kuddticka.
5. Någon typ av åkerskivling el. spröding.
6. Kan det vara såpmusseron?
7. Gulfotshätta.
8. Hartsticka.

0

Tony

16 dec 2005 kl. 20:57

Tja, nr 2 är kanske oxtungssvamp.

Nr 4 är ett konstverk. Syftar du på enterna, Irene?

0

Irene A

16 dec 2005 kl. 22:52

Ja - enterna, det var så de hette. Såna är det säkrast att hålla sig väl med. Tänk att Joachim fick fotografera en sån..

0

Joachim Krumlinde

17 dec 2005 kl. 11:36

Det har kommit en hel del rätta svar, men beträffande nr 5 och nr 6, så har ni ännu inte kommit i närheten. Båda är tagna i ganska urban miljö, park resp. kommunal gräsmatta.

0

Tony

17 dec 2005 kl. 18:47

Kan nr 5 vara gyttrad röksvamp som växer i mullvads/sork-högar?

Första intrycket av nr 6 var egentligen Entoloma, så jag gissar på det nu istället. Kanske tvål- eller lundrödling? Färgen och växtplatsen stämmer väl iofs inte riktigt, så det känns tveksamt.

0

Irene A

17 dec 2005 kl. 19:25

Då tror jag också att 6 är en rödskivling, gissar i så fall på Entoloma clypeatum.
men nr 5.. Problem att se vad de växer på, men platsen skulle kunna vara en hage med hästspillning, då kan det ju vara champinjoner. En mörkare variant av Agaricus bisporus?

0

Joachim Krumlinde

18 dec 2005 kl. 12:31

Rätta svar ska vara:
1) Alpluggskivling (Paxillus filamentosus) - färgstick i bilden
2) Oxtungssvamp (Fistulina hepatica) - mycket ungt ex
3) Koralltaggsvamp (Hericium coralloides)
4) Plommonticka (Phellinus pomaceus)
5) Mörkfjällig champinjon (Agaricus vaporarius) - växer i en park i norra Lund, men inte hästhage
6) Lundrödskivling (Entoloma lividoalbum)
7) Gulfotshätta (Mycena renatii)
8) Hartsticka (Ganoderma pfeifferi)

0

Irene A

18 dec 2005 kl. 20:06

3, 5 rätt av åtta, då var det nog ganska svårt :-)
Ja, jag gav mig själv ett halvt rätt för igelkottstaggsvamp, för det tror jag i alla fall att det är.
Fantastiska champinjontuvor - och plommonticka har jag aldrig sett i verkligheten (vad jag vet). Kul!

0

Joachim Krumlinde

19 dec 2005 kl. 09:24

Hej Irene.

Kanske har du rätt beträffande igelkottstaggsvamp. Det var vad jag tyckte först men andra i min omgivning ansåg att det inte kunde vara den. I varje fall har jag inget belägg kvar, så det går inte längre att veta säkert.

I så fall känns det roligt att s a s retroaktivt ha hittat igelkottstagsvamp som jag annars ansåg mig ännu inte hittills ha sett.

0

Irene A

19 dec 2005 kl. 10:55

Joachim, om du minns var taggsvampen växte, kan det kanske löna sig med ett återbesök.
För visst är väl igelkottstaggsvampen väldigt sällsynt även i Skåne?

Ett alternativ är gyttrad taggsvamp, men den här ser ut att ha mycket längre taggar…

0

Bo E-son

19 dec 2005 kl. 16:04

Ganska mörka bilder, vissa, men man tror sig se vad de föreställer.

1.allmän pluggskivling
2.brandgul skålsvamp
3.en slags taggsvamp som växer på ved. Har aldrig hittat den, men läst att det finns en sådan.
4.alticka
5.gyttrad röksvamp (men det kan vara nån grå variant av honumgsskivling. Man ser ju inte om det är hattar ovanifrån eller hela frukrkroppar av röksvamp.)
6.rimskivling (nån variant, för den är grönare på hatten än den jag brukar hitta i barrskog.)
7.gulfotad hätta (om det finns en sån beteckning)
8. nån hård otäck ticka på gammalt träd?

0

Bo E-son

19 dec 2005 kl. 16:13

Efter att ha läst svaren till och med Joachim Kruml… 05-12-17 så ökar spänningen.
Jag tror inte längre på nån art av rimskivling i stan och det är troligt att de gyttrade är luriga bilder av nån skivling.
Får nog ge upp den förra medans jag vidhåller honungsskivling på den andra, gyttrade varianten!

Oxtungesvampen har jag ju faktiskt hittat i verkligheten. Vid närmare betraktande kan jag nog instämma, men bilden är mest ett stort svart med ett mycket litet brandgulrosa i mitten!

0

Bo E-son

19 dec 2005 kl. 16:19

Rödskivlingen var helt okänd för mig. Det är tydligen ett släkte som gått mig förbi. Sällsynta, sydliga arter?

Plommonticka har jag aldrig hört som ord, men vill minnas att jag sett liknande “entansikten” på albark, därav min gissning!

Tack för ännu ett spännande test!

0

Joachim Krumlinde

19 dec 2005 kl. 20:40

Jag ska kommentera oxtungssvampen.

Den växte inne i en gammal murken eklåga, därav mörkret. Jag återkom efter några veckor, och då hade den vuxit till sig betydligt - och var mycket lättare att identifiera.
Beträffande den möjliga igelkotten, så kan jag lätt återfinna växtplatsen, så jag ska kolla igen till hösten, om den återkommer.

0

Margaretha Liebmann

22 dec 2005 kl. 14:38

1. Paxillus filamentosus
2. Scutellinia scutellata
3.Hericium erinaceum
4.Phellinus ferreus.
5: ?
6:?
7.?
8. Kreutzschmaria deusta ovanpå Trametes ocuracea

0

Margaretha Liebmann

22 dec 2005 kl. 14:43

Oj, jag hade inte sett att testen var slut! Jag lyckades heller inte särskilt väl, det var ju många sällsyntheter, iallafall för mig.
God Jul!

0

Joachim Krumlinde

22 dec 2005 kl. 18:17

Hej Margaretha,

Hartstickan kan se ut som 2 svampar eftersom den har fleråriga fruktkroppar som kommer s a s i lager, per år.

God Jul!

0

Michael Krikorev

23 dec 2005 kl. 12:07

Det var ett svårt test, hade aldrig klarat 5:an, och 6:an lundrödling har jag inte sett tidigare. Kul! När det gäller 4:an tror jag också att det är en av enterna ;-). Om jag inte minns fel så hade enterna stora tickor i ögonbryn och panna, någon som har lyckats artbestämma dem?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone