Bilderna är inte numrerade men vi kan väl tänka oss dem som
1 2
3 4
5 6
7 8
Några av dem måste anses vara lätta, även om bilderna är små. Svamp nr 4 kan kanske inte identifieras helt bara med hjälp av bilden, men vi får väl se vad ni tycker. Nr 3 är en gammal bedagad fruktkropp som delvis lossnat från sitt substrat.
1. Första tanken är säkert bäst - alpluggskivling (fast jag har aldrig sett den så grön)
2. Oxtungsvamp, hör nog till en liten kalv..
3. Igelkottstaggsvamp
4. En av varelserna ur “Sagan om ringen” (minns inte vad de kallas)! Men den enda svamp som kan se ut så, är väl kuddticka?
5 och 6 bör vara tuvskivlingar (Lyophyllum). Om jag ska gissa, blir 5. decastes och 6. semitale
7. gulfotshätta
8. ser ut som en Ganoderma-art, törs inte gissa vilken.
Rätta svar ska vara:
1) Alpluggskivling (Paxillus filamentosus) - färgstick i bilden
2) Oxtungssvamp (Fistulina hepatica) - mycket ungt ex
3) Koralltaggsvamp (Hericium coralloides)
4) Plommonticka (Phellinus pomaceus)
5) Mörkfjällig champinjon (Agaricus vaporarius) - växer i en park i norra Lund, men inte hästhage
6) Lundrödskivling (Entoloma lividoalbum)
7) Gulfotshätta (Mycena renatii)
8) Hartsticka (Ganoderma pfeifferi)
Hej Irene.
Kanske har du rätt beträffande igelkottstaggsvamp. Det var vad jag tyckte först men andra i min omgivning ansåg att det inte kunde vara den. I varje fall har jag inget belägg kvar, så det går inte längre att veta säkert.
I så fall känns det roligt att s a s retroaktivt ha hittat igelkottstagsvamp som jag annars ansåg mig ännu inte hittills ha sett.
Ganska mörka bilder, vissa, men man tror sig se vad de föreställer.
1.allmän pluggskivling
2.brandgul skålsvamp
3.en slags taggsvamp som växer på ved. Har aldrig hittat den, men läst att det finns en sådan.
4.alticka
5.gyttrad röksvamp (men det kan vara nån grå variant av honumgsskivling. Man ser ju inte om det är hattar ovanifrån eller hela frukrkroppar av röksvamp.)
6.rimskivling (nån variant, för den är grönare på hatten än den jag brukar hitta i barrskog.)
7.gulfotad hätta (om det finns en sån beteckning)
8. nån hård otäck ticka på gammalt träd?
Efter att ha läst svaren till och med Joachim Kruml… 05-12-17 så ökar spänningen.
Jag tror inte längre på nån art av rimskivling i stan och det är troligt att de gyttrade är luriga bilder av nån skivling.
Får nog ge upp den förra medans jag vidhåller honungsskivling på den andra, gyttrade varianten!
Oxtungesvampen har jag ju faktiskt hittat i verkligheten. Vid närmare betraktande kan jag nog instämma, men bilden är mest ett stort svart med ett mycket litet brandgulrosa i mitten!
Rödskivlingen var helt okänd för mig. Det är tydligen ett släkte som gått mig förbi. Sällsynta, sydliga arter?
Plommonticka har jag aldrig hört som ord, men vill minnas att jag sett liknande “entansikten” på albark, därav min gissning!
Tack för ännu ett spännande test!
Jag ska kommentera oxtungssvampen.
Den växte inne i en gammal murken eklåga, därav mörkret. Jag återkom efter några veckor, och då hade den vuxit till sig betydligt - och var mycket lättare att identifiera.
Beträffande den möjliga igelkotten, så kan jag lätt återfinna växtplatsen, så jag ska kolla igen till hösten, om den återkommer.
Det var ett svårt test, hade aldrig klarat 5:an, och 6:an lundrödling har jag inte sett tidigare. Kul! När det gäller 4:an tror jag också att det är en av enterna ;-). Om jag inte minns fel så hade enterna stora tickor i ögonbryn och panna, någon som har lyckats artbestämma dem?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.