Susanne Roberton, Stockholm
11 sep 2008 kl. 23:27
De svarta trumpeter jag hittat tidigare har varit smalare i foten, som trumpeter. Dom här ser mer ut som…tja, jag vet inte vad… Men vad är det annars??
Smaken är mkt mild.
Jag vet att bildkvalitén e hemsk,men ja har ingen bättre kamera!...
Det är inte lätt att se vad du har plockat. Alldeles för dålig kvalitet på bilderna. Det jag kan tyda ser iaf inte ut som de trumpet svampar jag hittat. Jag är ingen expert men tycker att kanske kanske det är lite likhet med svart hattmurkla som finns med i databasen.
Nu kanske många tycker helt annorlunda än mig men det kan va kul att se vilka andra gissningar du får. :)
Kolla och låt mig veta om jag har helt fel.
Släng dem inte än! Jag har hittat massor av svart trumpetsvamp och alla är inte smala i fotbasen (önskar att jag hade några att visa dig just nu, men jag har lagt mina på torkning). Det finns inte så mycket att missta sig på vad gäller dessa. De ser ut som små trumpeter med mörk översida och grå fot. Inga åsar eller skivor. Dessutom är de mycket “tunna” i köttet. Skickar med länken hur de ser ut: http://svampguiden.com/art/visa/Craterellus_cornucopioides
Du kan inte ta fel
Ja, Madde, det är väldigt roligt att kunna känna igen ytterligare än sort.
Tycker det är väldigt roligt det här att man kan ha plockat i både 10 och 20 år, och ännu längre, och fortfarande finns chansen att man stöter på någon ny sort man aldrig sett tidigare! :-)
Första gången jag hittade svart trumpet var förra året och på avstånd såg det ut som stora högar med älg bajs, men när jag kom närmre såg jag att det var trumpet! Snacka om lycka. Plockade 2 korgar fulla på kort tid. Helgen efter gick vi runt i hela dungen med bokskog och hittade ännu mer.
Första svampen är svår att hitta men sen ser man dom överallt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.