0 501 visningar

9 svar

Kan detta vara svart trumpet??

Susanne Roberton, Stockholm

11 sep 2008 kl. 23:27

De svarta trumpeter jag hittat tidigare har varit smalare i foten, som trumpeter. Dom här ser mer ut som…tja, jag vet inte vad… Men vad är det annars??
Smaken är mkt mild.

Jag vet att bildkvalitén e hemsk,men ja har ingen bättre kamera!...

0

Madde Småland

11 sep 2008 kl. 23:46

Det är inte lätt att se vad du har plockat. Alldeles för dålig kvalitet på bilderna. Det jag kan tyda ser iaf inte ut som de trumpet svampar jag hittat. Jag är ingen expert men tycker att kanske kanske det är lite likhet med svart hattmurkla som finns med i databasen.
Nu kanske många tycker helt annorlunda än mig men det kan va kul att se vilka andra gissningar du får. :)
Kolla och låt mig veta om jag har helt fel.

0

svampstaff

11 sep 2008 kl. 23:48

Glöm bwt fröäken! Jag skullle inte äta. Dålig bild

0

11 sep 2008 kl. 23:49

Ja, det var en svart hattmurkla!Bilderna i databasen visade exakt likadana svampar!
Jädrans, jag som hoppades på att jag upptäckt en helt ny art…

0

svampstaff

11 sep 2008 kl. 23:53

Tyvärr liknar dom ankskit!imte som mima trumpeter:)

0

Madde Småland

12 sep 2008 kl. 00:22

Ja, det hade varir kul för dig om du upptäckt en helt ny art. Nu får du se det positiva i att ha lärt dig att känna igen ännu en ny svamp. :)

0

Sussie

12 sep 2008 kl. 00:34

Släng dem inte än! Jag har hittat massor av svart trumpetsvamp och alla är inte smala i fotbasen (önskar att jag hade några att visa dig just nu, men jag har lagt mina på torkning). Det finns inte så mycket att missta sig på vad gäller dessa. De ser ut som små trumpeter med mörk översida och grå fot. Inga åsar eller skivor. Dessutom är de mycket “tunna” i köttet. Skickar med länken hur de ser ut:  http://svampguiden.com/art/visa/Craterellus_cornucopioides

Du kan inte ta fel

0

12 sep 2008 kl. 10:04

Ja, Madde, det är väldigt roligt att kunna känna igen ytterligare än sort.
Tycker det är väldigt roligt det här att man kan ha plockat i både 10 och 20 år, och ännu längre, och fortfarande finns chansen att man stöter på någon ny sort man aldrig sett tidigare!  :-)

0

12 sep 2008 kl. 10:07

Hej Sussie!
Efter att ha jämfört bilderna så är jag nu helt säker på att jag hittat svart hattmurkla och inte svart trumpet.

0

Madde Småland

12 sep 2008 kl. 10:54

Första gången jag hittade svart trumpet var förra året och på avstånd såg det ut som stora högar med älg bajs, men när jag kom närmre såg jag att det var trumpet! Snacka om lycka. Plockade 2 korgar fulla på kort tid. Helgen efter gick vi runt i hela dungen med bokskog och hittade ännu mer.
Första svampen är svår att hitta men sen ser man dom överallt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone