Jag tror att Du ställt in Dina ögon på gul kantarell. För att hitta svart trumpetsvamp måste Du “ställa om ögonen” så att Du förväntar Dig att hitta svart trumpetsvamp. Gå till Dina hassel- och ekdungar (ibland behövs det bara ett litet ekskott)gå långsamt eller stå helt stilla och spana rakt ned bland löven.
Lycka till!
Nej du svampstaff,det är inte bullshit! Svart trumpetsvamp växersådet knakarpåVISSA ställen, ochförra höstenskördade jag 100 liter ien litenfulskog!Däremot är det svårt att ställain ögonen på trumpet, vilket är någothelt annat än gulisar! Så precis som Karin säjer, det gäller att ställa in ögonen på brunsvarta vissna löv.Och det kan ta en stund innan det “poppar till” i ögonen. Jaag plockar fresten i ung bokskog…
Hm! Den svarta trumpetsvamp som jag (eg. min far) funnit fanns i vanlig norrlandsskog - gran, tall och lite björk. Dom stack upp ur mossan och det var ett rejält gäng.
Vi satt och fikade och pappa vred på huvudet och sa: Nämen se på fan!
(det är nog så man oftast hittar dem, av en slump)
Ja du svampstaff. Jag vet inte vad du får allt ifrån. Här är en/några till som under vissa tider bara är ute och plockar svart trumpet. Och de antal vi brukar plocka skulle jag med råge kalla MÄNGDER! Du är nog inget annat än en glad amatör som du snackar och vet bäst.
Men jag måste säga att jag kan bli imponerad av alla storplockare. De som kommer hem med fyllda hinkar (alltid hinkar) och bara rycker på axlarna.
Själv strosar jag omkring i skogen som en humla mellan blommor, plockar och luktar på alla svampar, driver planlöst, tänker på allt möjligt, vad jag skall laga till när jag kommer hem etc. Klarar inte att hålla fokus på köttplockandet, även om jag någon gång skulle vilja!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.