0 474 visningar

23 svar

proffs?

svampstaff

12 sep 2008 kl. 00:24

plockar 300L kantareller varje år mm..men är skitdålig på svart trumpetsvamp som är bara bäst! tydligen är kantarell kontra trumpet helt fel? eftersom jag offrar hundratals timmmar med kantareller? byta skogar?hassel?tort?

0

Madde Småland

12 sep 2008 kl. 00:29

Det står att man ska hitta svart trumpetsvamp i ek- och hasselskog. Själv plockar jag mina i bokskogar. Där det är relativt glest mellan träden växer svampen bland löven.

0

svamstaff

12 sep 2008 kl. 00:33

Bokskog skiter sig ju gär! Men ek o hassel finns gott om. måste skippa gulisarna en stund, o leta trumpeter tror jag:) Har 42L kantareller fryst nu..

0

Sussie

12 sep 2008 kl. 00:40

Visst finns de i bokskog! Har plockat ca 3 liter hittills i sådan skog. Har bara hittat i bokskog - inte i ek- och hasselskog…. Men man får ha “örn-ögonen” på.

0

Madde Småland

12 sep 2008 kl. 00:41

Hur det ska se ut vid ek och hassel vet jag inte. Här finns bara grans och lite bok. Du får hoppas att ngn som vet mer ger dig ett bättre svar.

0

Madde Småland

12 sep 2008 kl. 00:42

menar gran, inte grans.. :)

0

svampstaff

12 sep 2008 kl. 00:45

tyvärr är det bullshit att folk hittar MÄNGDER av svart trumpet! Anser mig v ara en av dom flitigaste plockarna i sverige (utan skryt) och hittar mkt sällan svart trumpet..alltså är jag i totalt fel skogar? eller hur?

0

Karin Hedén

12 sep 2008 kl. 02:03

Jag tror att Du ställt in Dina ögon på gul kantarell. För att hitta svart trumpetsvamp måste Du “ställa om ögonen” så att Du förväntar Dig att hitta svart trumpetsvamp. Gå till Dina hassel- och ekdungar (ibland behövs det bara ett litet ekskott)gå långsamt eller stå helt stilla och spana rakt ned bland löven.
Lycka till!

0

Karin Hedén

12 sep 2008 kl. 02:06

Oops! Skrev fel - menar gula Kantareller…

0

Helena i Lund

12 sep 2008 kl. 06:12

Nej du svampstaff,det är   inte bullshit! Svart trumpetsvamp växersådet knakarpåVISSA ställen, ochförra höstenskördade jag 100 liter ien litenfulskog!Däremot   är det svårt att ställain ögonen på trumpet, vilket är någothelt annat än gulisar! Så precis som Karin säjer, det gäller att ställa in ögonen på brunsvarta vissna löv.Och det kan ta en stund innan det “poppar till” i ögonen. Jaag plockar fresten i ung bokskog…

0

Helena i Lund

12 sep 2008 kl. 06:14

Och   ja, mellanslagstangenten har kraschat! ;-)

0

Eva K

12 sep 2008 kl. 08:26

Hm! Den svarta trumpetsvamp som jag (eg. min far) funnit fanns i vanlig norrlandsskog - gran, tall och lite björk. Dom stack upp ur mossan och det var ett rejält gäng.

Vi satt och fikade och pappa vred på huvudet och sa: Nämen se på fan!
(det är nog så man oftast hittar dem, av en slump)

0

Jenny W

12 sep 2008 kl. 08:36

Ja du svampstaff. Jag vet inte vad du får allt ifrån. Här är en/några till som under vissa tider bara är ute och plockar svart trumpet. Och de antal vi brukar plocka skulle jag med råge kalla MÄNGDER! Du är nog inget annat än en glad amatör som du snackar och vet bäst.

0

Dieter Endom

12 sep 2008 kl. 09:36

Jag hittar mina svarta trumpeter dels med hassel och ek och dels i fuktig och mossig tallskog. Kantareller hitta jag mest i Blandskog med gran, björk och tall.

0

Ulf.42 Sundsvall

12 sep 2008 kl. 10:39

Svampkunskap mäts inte i liter kantareller pr. timma

0

Peter, Linköping

12 sep 2008 kl. 11:29

Men jag måste säga att jag kan bli imponerad av alla storplockare. De som kommer hem med fyllda hinkar (alltid hinkar) och bara rycker på axlarna.

Själv strosar jag omkring i skogen som en humla mellan blommor, plockar och luktar på alla svampar, driver planlöst, tänker på allt möjligt, vad jag skall laga till när jag kommer hem etc. Klarar inte att hålla fokus på köttplockandet, även om jag någon gång skulle vilja!

0

Olle, pensionär sen 12 år

12 sep 2008 kl. 18:00

Plockar du bara 300 liter, det anser jag inte vara flitigt, själv är jag uppe i 300 liter nu, och då återstår vår speciella vecka där man oftast kommer hem med ytterliggare 200 liter. du får jobba på för att tillhöra dom flitigare svampstaff.

0

?

12 sep 2008 kl. 21:36

Varför svarar inte svampstaff?

0

svampstaff

12 sep 2008 kl. 21:37

svarar på vad?

0

Hillevie

12 sep 2008 kl. 21:39

På varför du kallar dig
proffs?  SVARA
tyvärr är det bullshit att folk hittar MÄNGDER av svart trumpet! Anser mig v ara en av dom flitigaste plockarna i sverige (utan skryt) och hittar mkt sällan svart trumpet..alltså är jag i totalt fel skogar? eller hur?”
Knasboll

0

svampstaff

12 sep 2008 kl. 21:43

Anser mig vara ganska proffesionell när jag kan på beställning hämta 10-20L på beställning.Men men jag är väl en glad amatör då kanske? Har sen 30år tillbaka plockat över 4000L kantareller.eller är det flugsvamp kanske?

0

Bengt Sandh

12 sep 2008 kl. 23:54

Mmmm, man kan ju börja undra. “Svampstaff” har vissa likheter med per d/trompette des morts. Vi får avvakta och se varthän det bär…

0

Peter, Linköping

13 sep 2008 kl. 00:21

Likheter? Med Per D?

Svärta inte ner svampstaff nu.

0

Bengt

Charina Halland

13 sep 2008 kl. 07:23

jag är beredd att instämma!Särskilt med tanke på att ju senare timma desto mer lyser Bachus igenom.Just som på vår vän från väster!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone