0 329 visningar

12 svar

En goliat eller hur?

Johan BM

12 sep 2008 kl. 08:57

Visst är det här en goliatmusseron? Funnen på Värmdö, tallskog och hällmark.

0

Johan

12 sep 2008 kl. 09:07

Nog är det en goliat till och, tror det är två goliat till på köpet. Dock svårt att säga när det gäller det äldre exemplaret,

Lägg gärna in fyndet under rapporter.

0

Johan

12 sep 2008 kl. 09:08

Jämför gärna din fyndplats med den som finns avbildad här.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/07/vxtplats-fr-goliatmusseron-i-mellersta.html

0

Eva K

12 sep 2008 kl. 09:09

Johan, det är jättesvårt att säga med bara dom bilderna. Jag tycker det liknar kråsmusseron.

Kika på bilderna här i databasen och avgör själv. Eller skicka in en bild på hatten =)

Goliatmusseron: http://svampguiden.com/art/visa/Tricholoma_matsutake

Kråsmusseron: http://svampguiden.com/art/visa/Tricholoma_focale

0

Johan

12 sep 2008 kl. 09:13

Kråsmusseron har en tydligt avsmalnande fot, det har inte svampen på bilden. Goliatmusseron har en mer jämnbred fot. Kråsmusseron sticker dessutom mer i rött. Men doften är det klart tydligaste kännetecknet, doftar den tydligt så är det inget snack om saken.

0

Johan

12 sep 2008 kl. 09:16

Skicka bilden till kan som håller i goliatsidan om du är tveksam.

0

Johan BM

12 sep 2008 kl. 09:25

Den doftar obestämt söttaktigt

0

Elsy ske-å

12 sep 2008 kl. 09:29

Visst är det en goliatmusseron grattis!
Jag är ingen * men är så säker jag kan bli! Den till höger på bilden är jag mer osäker om, liknar kråsmusseron!

0

Eva K

12 sep 2008 kl. 09:32

Mmm det var den till höger som jag tittade på. Den till vänster kan vara en fullträff.

Doftar dom lika eller kan du tydligt känna skillnad?

0

Johan BM

12 sep 2008 kl. 09:52

Dom doftar lika. Och förutom att den ena är lite längre kommen, så känns det väldigt mycket som samma art.

0

Eva K

12 sep 2008 kl. 10:33

Äääää jag törs inte säga nå‘t bestämt.
Men ta en till bild på den till vänster, så hattmönstret syns.

Stark doft!

Själv tycker jag doften påminner om torkad målarfärg (som en kompis beskrev den). Ganska kryddig. Vissa säger kardemumma, men det tycker inte jag.

Lycka till iaf!

0

Johan

12 sep 2008 kl. 10:35

Han som har goliatsidan är nog den som bäst kan ge bestämda besked.

0

Värmdöbo

12 sep 2008 kl. 13:42

Oj vad spännande! Jag brukar lite på skoj och i smyg leta efter såna här (bor på Värmdö) utan att på allvar tro att jag nånsin skulle hitta nån, men då kan jag ju glatt leta vidare!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone