Jag har genom åren plockat sandsopp i brist på annat men jag vet inte om det är dags att göra en omvärdering. I Nya Svampboken anses torkad sandsopp som en ypperlig matsvamp med en smak som påminner om stenmurkla.
Är det någon som kan kommentera detta? Har svårt att tro att en svamp vinner smakmässigt på att torkas. Tycker att många svampar kan få en besk smak vid torkning.
Stenmurklan har en rikare, djupare smak, men torkad sandsopp står den inte långt efter. Den blir mycket god.
Smakämnen koncentreras vid torkning, men det måste ske nåt annat också. Min teori är att det är nån oxidering som är inblandad, i och med att sandsoppen har en tendens att blåna, och att detta skulle lämna avtryck i smaken. Sandsoppen är ju ganska platt som färsk.
Man kan möjligtvis använda torkad sandsopp där man annars skulle använt stenmurkla, men mer som ett substitut.
Bifogar länk där det går att läsa om tidningen Dieter nämner. Artikel om stenmurkla samt lite om sandsopp i det senaste numret. Jättbra artikel och bra tidning i stort också - kan rekommenderas.
http://www.naturochtradgard.se/
Jag lägger mig inte i huruvida stenmurklan har bättre smak än sandsoppen eller tvärrtom. Vill bara tala om att rent smakmässigt har den torkade sandsoppen det som man kalla för umami, vår femte grundsmak, och det i övermått. Stenmurklan saknar helt denna egenskap och luta mer åt eterisk tallbarsmak med sand eller jordisk inslag. Men som sagt, vi har alla olika smakupplevelser.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.