0 1666 visningar

22 svar

Torkad sandsopp=Stenmurkla

Börje K-stad

12 sep 2008 kl. 09:41

Jag har genom åren plockat sandsopp i brist på annat men jag vet inte om det är dags att göra en omvärdering. I Nya Svampboken anses torkad sandsopp som en ypperlig matsvamp med en smak som påminner om stenmurkla. 

Är det någon som kan kommentera detta? Har svårt att tro att en svamp vinner smakmässigt på att torkas. Tycker att många svampar kan få en besk smak vid torkning.

0

Tanja i Gagnef

12 sep 2008 kl. 09:43

Jag håller med boken till 100%! Jag har gjort “murkelsås” flera gånger med sandsopp och den är verkligen god efter torkning! Prova!

0

Johan

12 sep 2008 kl. 09:54

Karl-Johan tycker jag också vinner på att torkas. Vad gäller sandsopp så är den betydligt bättre torkad än färsk. Kantareller däremot riskerar att bli beska som torkade.

0

Susanne Roberton, Stockholm

12 sep 2008 kl. 10:10

Jag håller absolut med om att vissa sorter blir mkt godare efter torkning, bl a sandsopp.
En del blir sämre andra bättre (efter torkning), det gäller bara att veta vilka…

0

Tommy K

12 sep 2008 kl. 10:48

Det är inget fel på smaken på torkad sandsopp, men jag vänder mig mot det gamla påståendet att den skulle smaka som stenmurkla.
Det gör den inte - så enkelt är det. Däremot smakar den mycket “skogssvamp” som det brukar heta på restaurangernas menyer ibland…

0

Dieter Endom

12 sep 2008 kl. 11:00

Skaffe nya nummret av Natur & Trädgård (nr 3. Jag fick min igår med posten. Stor artikel om stenmurklor och lite om sandsopp.

0

Ulla Gbg

12 sep 2008 kl. 11:15

Jag tycker det låter otroligt att torkad sandsopp i smak skulle jämföras med stenmurkla.

Du får återkomma om du väljer att prova att torka sandsoppen.

0

Peter, Linköping

12 sep 2008 kl. 11:24

Stenmurklan har en rikare, djupare smak, men torkad sandsopp står den inte långt efter. Den blir mycket god.

Smakämnen koncentreras vid torkning, men det måste ske nåt annat också. Min teori är att det är nån oxidering som är inblandad, i och med att sandsoppen har en tendens att blåna, och att detta skulle lämna avtryck i smaken. Sandsoppen är ju ganska platt som färsk.

Man kan möjligtvis använda torkad sandsopp där man annars skulle använt stenmurkla, men mer som ett substitut.

0

Katarina

12 sep 2008 kl. 11:27

Hur långt in på säsongen kan man plocka sandsopp?

0

Karin Hedén

12 sep 2008 kl. 11:28

En viktig fördel med sandsoppen är ju att den i motsats till stenmurklan inte är giftig eller innehåller cancerogena ämnen.

0

Johan

12 sep 2008 kl. 11:44

Bifogar länk där det går att läsa om tidningen Dieter nämner. Artikel om stenmurkla samt lite om sandsopp i det senaste numret. Jättbra artikel och bra tidning i stort också - kan rekommenderas.

http://www.naturochtradgard.se/

0

Dieter Endom

12 sep 2008 kl. 11:56

Jag lägger mig inte i huruvida stenmurklan har bättre smak än sandsoppen eller tvärrtom. Vill bara tala om att rent smakmässigt har den torkade sandsoppen det som man kalla för umami, vår femte grundsmak, och det i övermått. Stenmurklan saknar helt denna egenskap och luta mer åt eterisk tallbarsmak med sand eller jordisk inslag. Men som sagt, vi har alla olika smakupplevelser.

0

Peter, Linköping

12 sep 2008 kl. 12:08

Karin, hur vet du att den inte innehåller cancerogena ämnen?

0

Karin Hedén

12 sep 2008 kl. 12:27

Nja, jag kanske borde ha uttryckt det som “inga kända cancerogena ämnen”

0

Tommy K

12 sep 2008 kl. 12:27

Vill bara påminna att stenmurklan inte “blev” cancerogen förrän på 70-talet sedan man forskat kring den.
Kan gälla många svampar…

0

Irene A

12 sep 2008 kl. 12:39

Sandsoppen hör ju till de arter som tar upp mest cesium-137, så i Tjernobylområden kanske man ska ta det lite lugnt med dem också?

0

Tina Nordberg Kolsva

12 sep 2008 kl. 14:12

Jag slår ett slag för torkad sandsopp och anser att den påminner om stenmurkla.

0

Susanne Roberton, Stockholm

12 sep 2008 kl. 14:17

Kring Tjernobyl bör man nog ta det lugnt med det mesta…

0

Börje K-stad

12 sep 2008 kl. 16:25

Tack för alla svar. Köpte en svamptork förra helgen så nu blir det jakt efter Sandsopp i helgen. Är det nån som vet tillgången i Stockholmsområdet?

0

Peter, Linköping

12 sep 2008 kl. 16:33

Här kring linköping har det varit magert i alla fall, förutom på en liten holme där jag alltid hittar nåt.

0

Värmdöbo

12 sep 2008 kl. 18:46

Här på Värmdö finns det massor, åtminstone om man kommer långt ut på ön. Jag har aldrig brytt mig om dem men jag ska nog testa att torka lite, för det där med umami som Dieter skrev om är intressant, jag gillar umami-smaken.

0

BirgittaD

12 sep 2008 kl. 19:12

Mitt 7 åriga barnbarn Lovisa gillar kantarellsoppa men nu har hon fått smak för sandsoppssoppa, mycket s och p där lol. Tack och lov har jag hittat mycket i år.

0

klas jaederfeldt

12 sep 2008 kl. 23:35

visst smakar torkad sndsopp bra, men den har inte Stenmurklans smak eller tuggmotstånd, å dessutom så är inte stenmurklan värst cancerogen om man jämför med att t.ex röka 2 cig om dagen eller att alltid leva i sthlnmsluften, med ett mål murklor i veckan

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone