0 274 visningar

5 svar

Vad för svamp?

Majsan

12 sep 2008 kl. 10:11

Har tyvärr ingen bild och hittar den inte i min svampbok. Man skulle ha en bättre översikt här när man letar. Kanske dela in matsvamparna under olika rubriker typ sopp, riskor etc.

Hatt: mörkbrun, lite åt KJ hållet
Skivor som är ganska glesa och djupa, inte så mycket kött i hatten.
Foten är ljusbrun till brun och kompakt.
Smakar inte beskt, svag lukt.
Växte i grupp i olika storlekar. Upp till diam 10 cm i hatten.

Hjälp mig med en inriktning så jag kan jämföra ev bild här.

0

Boman

12 sep 2008 kl. 12:06

Googla på skivlingar, där kan du börja. Eller så skriver du inte hattfärg, skivor etc och söker på det. utan bild är det nästan omöjligt att ge annat råd.

0

Maria W

12 sep 2008 kl. 12:10

Ett råd till är att inte provsmaka odentifierad svamp.

0

Madde Småland

12 sep 2008 kl. 12:17

På start sidan kan man klicka på tex riskor för att få mer information. Sen om man vet att det är en riska så kan man gå in på databasen och skriva in riska så dyker de riskor som finns med upp, och då kan du kolla bilder och jämföra.
Under “matsvampar” finns nyckel till våra matsvampar så där kan du gå in och svara på frågorna. Förhoppningsvis får du då veta vad du plockat.
Lycka till

0

Majsan

12 sep 2008 kl. 12:47

Nu har jag hittat den!!!

Det var en sotvaxskivling…

Tack för hjälpen!

0

Boman

12 sep 2008 kl. 12:47

äh, felstavat, igen. Skriver IN hattfärg…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone