0 1128 visningar

11 svar

Goliatmusseron?

Erik W

12 sep 2008 kl. 14:12

Hej, vill mest få misstanken bekräftad att detta är det omsusade Goliatmusseronen

0

Irene A

12 sep 2008 kl. 14:17

Ja, det är misstänkt likt - och tallbarr på marken också.. så det stämmer bra.

0

Erik W

12 sep 2008 kl. 14:22

tackar!!
Fångstplats:Hanveden, Stockholm. tunn sandig jord med gran och tall.

0

Johan

12 sep 2008 kl. 14:22

Ser ut som goliat.

Kan man få veta ungefär var den är plockad? Är mest nyfiken, vill inte på något sätt veta exakt var, bara lite grovt.

0

Johan

12 sep 2008 kl. 14:24

Tack!

Där han du före. Bifogar länk där du kan hitta lite mer info om goliat.

http://www.goliatmusseron.blogspot.com/

0

Salasias

12 sep 2008 kl. 14:31

Åh, himmel, finns de i Stockholmstrakten? Jag trodde de var förbehållna norrlänningarna. Gick förbi något liknande idag. Måste tillbaka imorgon och kolla.

0

Johan

12 sep 2008 kl. 14:34

Många verkar ju tyvärr tro att goliatmusseronen bara finns i Norrland - inget kunde vara mer fel, även om den givetvis är klart vanligast däruppe. Jag har själv plockat den flera gånger runt Stockholm när jag varit på besök hos bekanta där, har även plockat den utanför Norrköping.

Titta i denna länk för att få lite mer koll på utbredningen.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/07/vxtplats-fr-goliatmusseron-i-mellersta.html

0

Susanne Solna

12 sep 2008 kl. 19:04

Härligt att läsa om fynd så nära Stockholm av goliatmusseron.

Ska ut till Ingarö och plocka svamp i morgon, så nu lär det bli läge att hålla ett extra öga efter eventuella goliatar.

0

Sussie

12 sep 2008 kl. 19:30

Funderade lite på en sak: Om de finns i Stockholmstrakten så kanske de även finns på Brattforsheden som ligger mellan Filipstad och Karlstad. Det är ett stort område som består av tunn, sandig jord och tall, samt massor av mossa och lavar. Det ligger ungefär i jämnhöjd med Stockholm så det är därför jag tror att det kan finnas Goliatmusseron där. Jag är uppväxt i Filipstad, men bor nu i Hässleholm (Skåne) och kommer inte upp dit nu. Vore kul att få veta sedan om någon varit där och kollat.

0

Susanne

12 sep 2008 kl. 19:32

Skriv till han med goliatsidan (såg länk däruppe) så kan du nog få svar.

0

Susanne

12 sep 2008 kl. 22:28

Lyfter tråden så kanske fler får chansen att ge sig ut på goliat-jakt i morgon.

0

Susanna

14 sep 2008 kl. 09:19

Hittade ingen goliat i går, men hoppas på bättre tur i dag. Åker till Värmdö och letar.

Tar tacksamt emot tips från er som hittat den i Mellansverige.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone