Har sett åtskilliga inlägg där olika människor lagt in bilder på svampar de inte känner igen och skriver att de smakar milt.
När jag var i skogen i unga dar med pappa lärde han mig att “Man kan äta all svamp, men vissa bara en gång så låt bli alla svampar du vet är giftiga och de du inte känner igen.” Det är en regel som sitter i min ryggmärg, men man börjar ju undra om man är för försiktig.
Är det många här som provsmakar obekanta svampar (i mening ta en tugga och sen spotta ut)? Ingen som är rädd att de kan vara giftiga och leda till obehag?
Sofia: Jo, jag har förstått att det behövs smaktest i vissa fall. Men vad jag har kunnat se så är det en del som provsmakat utan att veta vilken familj svampen tillhört ens, i mina ögon låter lite skrämmande.
erica: Då tänker jag nog rätt trots allt och håller mig till min linje ändå. Lär ta några år innan jag lärt mig fler matnyttiga svampar, men det får ta sin tid isåfall.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.