0 392 visningar

5 svar

Provsmaka obekant svamp

Maria W

12 sep 2008 kl. 14:23

Har sett åtskilliga inlägg där olika människor lagt in bilder på svampar de inte känner igen och skriver att de smakar milt.

När jag var i skogen i unga dar med pappa lärde han mig att “Man kan äta all svamp, men vissa bara en gång så låt bli alla svampar du vet är giftiga och de du inte känner igen.” Det är en regel som sitter i min ryggmärg, men man börjar ju undra om man är för försiktig.

Är det många här som provsmakar obekanta svampar (i mening ta en tugga och sen spotta ut)? Ingen som är rädd att de kan vara giftiga och leda till obehag?

0

Tina Nordberg Kolsva

12 sep 2008 kl. 14:31

Ja. jag smakar på alla svampar. Utom de giftigaste.

0

Sofia, Skåne

12 sep 2008 kl. 14:55

Oftast tror man att det är en art och vill bara ha det bekräftat. Hur en svamp smakar är ett viktigt karakteristikum.

Man smakar en liten bit, tuggar och spottar ut. Vissa spottar man ut snabbare än andra :)

0

erica

12 sep 2008 kl. 16:03

den enda svamp man kan provsmaka av skivorna och spotta ut är kremlor. vid minsta smak av birrethet betyder att den inte är ätbar.men prova aldrig att smaka på andra arter. lär dig istället att känna en till två nya arter/år och bli säker på dom.

0

erica och Sofia

Maria W

12 sep 2008 kl. 17:54

Sofia: Jo, jag har förstått att det behövs smaktest i vissa fall. Men vad jag har kunnat se så är det en del som provsmakat utan att veta vilken familj svampen tillhört ens, i mina ögon låter lite skrämmande.

erica: Då tänker jag nog rätt trots allt och håller mig till min linje ändå. Lär ta några år innan jag lärt mig fler matnyttiga svampar, men det får ta sin tid isåfall.

0

erica och Sofia

Sofia, Skåne

12 sep 2008 kl. 20:03

Maria, jag tänker helt enkelt på *ornas arbete här på svampguiden, jag vill underlätta det så långt det är möjligt. Men ibland när svampen inte ser alltför tilltalande ut, skriver jag ” vågar inte smaka” :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone