0 403 visningar

10 svar

Stora Blodriskor

Annette L, norr om Sthlm

12 sep 2008 kl. 14:50

Hej, var ute en kvart och plockade en stor korg med blodriskor, men en del av dem var ca 10-15 cm i diameter, felfria. Är de OK att äta, vad säger ni vana blodriskätare?

0

Josefin

12 sep 2008 kl. 16:49

Är de felfria brukar iallafall jag äta dem. Har aldrig märkt att de skulle vara sämre. Vet inte vad andra säger…

Inte helt fel med en stor korg blodriskor. Plockade själv åtskilliga liter tidigare i veckan :)

0

Ragnhild, Vällingby

12 sep 2008 kl. 16:57

Om blodriskorna är helt felfria så tar jag dom även om de är stora.

0

Stjäl tråden lite

Maria W

12 sep 2008 kl. 17:10

Är detta blodriska? Växtsaften orange som morotsjuice.

0

BirgittaD

12 sep 2008 kl. 17:13

Tall eller Läcker blodriska blir betydligt större än granblodriskan är det gropar på foten?

0

Birgitta D

Maria W

12 sep 2008 kl. 17:16

På mina svampar finns inga synbara gropar på foten och de växte bredvid tall.

0

Birgitta

Annette L, norr om Sthlm

12 sep 2008 kl. 17:23

De har gropar och växte i granskog ;=) jag stekte några och smakade ;=) och de smakade som de skulle…alltså ingen fara med att de var stora. Nu är de nedskurna, förvällda och står på “svalning” det blev netto 2,5 kilo ;=)inte illa på 15 minuter (det är så länge som min make står ut bland myggen ;=)

0

Birgitta

Annette L, norr om Sthlm

12 sep 2008 kl. 17:26

tallskog menar jag ;=) var så inne på granblodriska att jag skrev fel ;=)

0

Birgitta

BirgittaD

12 sep 2008 kl. 19:33

Ok Läcker grattis. Det blir så mycket mer mat för de är ju så kraftiga också.

0

Birgitta

Annette L, norr om Sthlm

12 sep 2008 kl. 19:35

Jag är urlycklig, nytt ställe ca två minuters promenad ;=)

0

Birgitta

BirgittaD

12 sep 2008 kl. 20:19

Grattis igen. Tallblodriskan är faktiskt aldrig så angripen som grandito så du an kanske se fram emot något kommande år. Dessutom är blodriskorna nästan aldrig angripna ute i hattkanten så det brukar alltid bli något att ta hand om.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone