0 571 visningar

10 svar

Giftsvampar - Fyller de någon funktion?

Maria W

12 sep 2008 kl. 18:05

Som rubriken lyder, giftsvampar är vackra att titta på och är ibland dödliga för människor men fyller de nån funktion?

Fästingar är små kryp som ungefär lyder under samma premisser. Mig veterligen så fyller fästingarna ingen funktion utöver att sprida bakterier eller virus från ett värddjur till ett annat (samt arbeta för artens överlevnad).

Fyller giftsvamparna nån typ av funktion, utöver att va vackert dödliga?

0

Salasias

12 sep 2008 kl. 19:26

Men så klart de gör. De bryter ner och ingår i ekosystemet precis som andra svampar…
Hur menar du? Menra du att deras enda funktion skulle vara att vara dödliga för människor? Hjälp!

0

Gustav

12 sep 2008 kl. 19:30

“Fylla funktion”...????

Låter som något hämtat från bibeln. Svampar, växter och djur bekymrar sig knappast om de “fyller någon funktion” eller ej.

De finns för att de kan utnytja en resurs (läs näring) bättre än någon konkurrerande art.

Att prata om funktion leder väldigt fel. Människan torde väl vara den organism som uträttar minst nyttigt för det här jordklotets bästa. Så där kan man möjligen prata om brist på “funktion”.

0

Maria W

12 sep 2008 kl. 19:38

Jo fästingar ingår ju också i ekosystemet fast de är djur med en märklig funktion.

Nej jag menar inte att giftsvamparnas enda funktion är att vara dödliga för människor. Har konstaterat att det finns giftiga svampar och undrade om de fyllde nån “bra” funktion. Tydligen är de då nedbrytare i naturen…vad mer specifikt bryter giftsvamparna ner då? Lever de i symbios med vissa speciella växter? (Jo jag vet det finns massa giftiga svamparter och att det kanske skiljer sig från art till art.)

0

Sussie

12 sep 2008 kl. 21:17

En del oätliga/giftiga svampar kan man färga garn och ull med. Så mycket vet jag åtminstone.

0

Maria W

12 sep 2008 kl. 21:20

Då fyller de en bra funktion iaf då för mänskligheten. Tänk så trist om alla tröjor vore ullgrå.

Sussie vet du specifika giftsvampar som funkar för det? Kan jag plocka åt hantverksföreningen till deras garnfärgardagar isåfall så ingen “ovan” plockar och äter av misstag.

0

klas jaederfeldt

13 sep 2008 kl. 09:20

flugsvamparna är kompisar med träd, och hjälper träden att suga upp grejor ur jorden som de inte klarar själva, dessutom är de inte giftiga för allt levande,sniglar äter gärna flugsvamp

0

klas j

Maria W

13 sep 2008 kl. 09:42

Det som heter mykorrhiza?

Jag tolkar det då som att giftsvampar fyller en bra funktion trots allt.

0

Irene A

13 sep 2008 kl. 11:50

Som frågan är formulerad håller jag helt med Gustav. I de flesta fall måste det röra sig om en ren slump att några arter har en kemisk sammansättning som är giftig för oss människor.

En annan fråga som brukar dyka upp ibland, är: Fyller giftigheten någon funktion?

En svamps funktion är bra om den är bra på att överleva och konkurrera med andra organismer, så i vissa fall tror jag nog att giftigheten kan vara funktionell som försvarsmekanism.

0

Maria

klas jaederfeldt

13 sep 2008 kl. 17:34

jag vet att det heter så, men kände när jag skrev det att jag hade svå¨rt att stava

0

Sussie

13 sep 2008 kl. 18:56

Hittade en bra länk som både innefattar växter och svamp och detaljerad beskrivning om hur man gör. Hoppas att du får nytta av den.
http://www.angelfire.com/ga2/satinangora/ull2001.PDF

M.v.h.//

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone