0 720 visningar

9 svar

Blodriska?

Maria W

12 sep 2008 kl. 18:46

Tror mig ha hittat blodriska, kan nån bekräfta? I sånt fall så blir det premiär för provsmak, så tillagningstips skadar inte heller.

Skar i hatten och den avgav orange saft, typ som morotsjuice. Den växte vid en tall.

0

Pia Ohlsén

12 sep 2008 kl. 18:54

Det ser ut som en blodriska, skulle vilja se stammen.Förväll alltså koka bort vattnet, i med lite margarin och salt sen är det bara att avnjuta. Lycka till Hälsningar Pia

0

Salasias

12 sep 2008 kl. 18:56

Inte behöver du kokan av den inte. Bara stek den som den är tills vattnet kokat bort.

0

Pia Ohlsén

12 sep 2008 kl. 19:03

det är det jag menar att allt vatten ska koka bort sen är det bara att steka med margarin och lite salt och avnjuta

0

Salasias

12 sep 2008 kl. 19:21

Ja, jag läste en gång till och förstod att vi menade samma.. sorry!

0

Maria W

12 sep 2008 kl. 19:23

Stammen ser ut så här.

0

Göran H

13 sep 2008 kl. 00:10

Fast glöm det där med margarin.
Svamp skall stekas i smör, eller möjligen Bregott.

0

Boman

13 sep 2008 kl. 06:05

Olivolja är också utmärkt, till soppar ex vis. Inget margarin i min mat heller. Lägg svampen i panna och låt vätskan koka bort, lägg till fett, stek länge. Mums!
Och det heter förvälla endast när man kokar av något i vatten. Annars blir det lätt missförstånd.

0

Jan A, Uppsala

13 sep 2008 kl. 08:14

Det är en granblodriska som bara barbarer steker i annat än smör…
Riktigt varm, nästan het stekpanna, rikligt med smör, i med de råa svampbitarna, stek, salta först på den färdiga svampen, njut!
Hittar du tallblodriska kan du njuta ännu mer!

0

Marina Jansson

13 sep 2008 kl. 08:34

Man kan göra soppa också. När svampbitarna har stekt en stund häller jag på en liter vatten, en hönsbuljongtärning och salt och peppar, mixar med mixerstav tills soppan är ganska slät och häller i 2 dl vispgrädde. Kokar sen ihop under några minuter. Gott. Nån gång har jag sparat små hattar som jag stekt hela och lagt i som dekoration.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone