0 1162 visningar

12 svar

Rödskivlingar

Irene A

20 dec 2005 kl. 10:32

Rödskivlingar, släktet Entoloma, är stort och mångformigt. För experterna delas de in i minst ett dussintal undergrupper, men nu gör jag det lite enklare. Att artbestämma svampar ur det släktet är svårt nog ändå...
Det som är gemensamt för alla arter, är de rosa och grovt kantiga sporerna.

En förenklad indelning i 5 grupper kan se ut så här:

Små musslingar med pytteliten fot som växer på ved eller parasitiskt på andra svampar
Exempel är musselrödling, Entoloma byssisedum

Relativt små och tunnköttiga navlingar med nedlöpande skivor
Exempel är bandad navelrödling, Entoloma undatum

Ganska stora och musseronliknande (rödlingar), för det mesta i mörkare eller ljusare grå/bruna färgtoner, en del nästan vita. Många är mer eller mindre mjöldoftande
Mest känd är väl bolmörtsskivling, Entoloma sinuatum

Små, ofta färgglada “noppingar”, mer eller mindre trådfnasiga på hatten, ej hygrofana

Små till medelstora med spinkiga fötter och släta, mer eller mindre hygrofana hattar kallas rödhättingar, mest med rödbruna till gråbruna hattfärger.
Ofta med tydliga dofter, mjölliknande eller nitrös lukt är vanligast.

Något om arterna på bild:
Vårrödhätting växer på våren (därav namnet), gärna i skogsbryn.
Gurkrödhättingen har en lukt som påminner om färsk gurka. Den kommer också tidigt på säsongen (har oftast hittat den i maj).
Silkesrödhättingen är en mycket vanlig art som brukar växa i små klungor på gräsmattor. Hattarna är oftast ca 4-5 cm, sidenglänsande, och den luktar mjöl.

0

Birgitta

20 dec 2005 kl. 15:21

Tack Irene för fina bilder. Jag är tacksam att jag inte behövde gissa den här gången.

0

Joachim Krumlinde

20 dec 2005 kl. 18:36

Mycket fina och vackra bilder.

0

Hans v. E.

22 dec 2005 kl. 09:49

Iréne, när du nu tagit på dig en lärarroll, tycker jag du ska förklara vad termer som “hygrofan” och “mussling” innebär.

0

Irene A

22 dec 2005 kl. 11:02

Nåja, jag gjorde presentationen av rödskivlingar bara för att Bo E-son undrade vad det var för något..

Till vänster om textrutan här, kan man klicka på “ordlista” och hitta en bra förklaring på uttrycket “hygrofan”, (och en hel massa annat) så det behöver jag inte gå in på.

Mussling finns inte med, men det brukar beteckna skivlingar som sitter fästade i substratet vid hattkanten eller med en sidoställd fot.
Bild av musselrödling finns här:
http://www.swefungi.se/PAGES_DH/Entoloma_byssisedum.html

“Substrat” och “skivling” finns också i ordlistan :-)

Missade förresten att bilderna var så stora - jag ber om ursäkt för det.

0

Joachim Krumlinde

22 dec 2005 kl. 18:19

Jag tyckte bilderna var vackra och texten informativ och intressant. Svåra ord och facktermer kan man som sagt finna i ordlistan.

0

Hans v. E.

23 dec 2005 kl. 09:36

Jag tyckte också bilderna var fantastiskt fina, men jag rådde Irene att pedagogiskt förklara vissa termer som man kanske inte tänker på att man kan hitta i ordlistan. God jul.

0

Michael Krikorev

23 dec 2005 kl. 11:50

Trevligt med lite rödskivlingsfakta. Fina bilder!

0

Tony

23 dec 2005 kl. 21:27

Bra information om ett svårt släkte. Själv tycker jag mig inte hitta så förskräckligt många Entoloma-arter i mina trakter. Det är mest stink-, tvål- och silkesrödling. Ibland även doft- och skogsrödhätting. Boknopping blev ett nytt roligt fynd för året förresten.
Det är möjligt att en del av de svampar som efter en skogstur får förbli obestämda, med svepskälet tidsbrist, delvis kan vara rödlingar. ;o)

0

Bo E-son

27 dec 2005 kl. 16:53

Tack, Irene!
Tycker inte att ditt språk är svårt att förstå, däremot har du ju kunskaper om svampar utöver oss vanliga “matsvampplockare”!
Möjligen skulle man kunna förväxla den blå varianten med blåmusseron, men annars tror jag att min okunskap mest beror på att dessa rödskivlingar är så olika de matnyttiga svamparna. De verkar också övervägande små och tunnköttiga och de större har man säkert lärt sig undvika av risk för förväxling med den fruktade bolmörtsskivlingen.
Eller kan det vara så enkelt som att det är ovanligt med rödskivlingar just i de trakter vid västra Hjälmaren där jag växt upp och har mina svampmarker?
Nästa gång jag hittar några svåridentifierade skivlingar ska jag dock komma ihåg att ta rödskivlingarna med i beräkningen.

0

bo e

27 dec 2005 kl. 16:57

Irene, glömde påpeka att bilderna kom upp alldeles perfekt på min dator, som förmodligen är en av de sämsta och trögaste som används på detta forum!
Inget alls att ursäkta, bilderna var utsökta!

0

Irene A

28 dec 2005 kl. 12:55

Det är nog sant att man inte hittar rödskivlingar så ofta. Inte ens de vanligaste av arterna, som skogsrödhätting, stjärnrödhätting och stinkrödling trivs när markerna blir allt mer kväverika.
Många av rödskivlingarna, särskilt noppingar, används som värdemätare på vissa typer av hotade och skyddsvärda marker. De hittas mest tillsammans med små fingersvampar, jordtungor och små färgglada vaxingar i ogödslade och utmagrade slåtter- och betesmarker. Sådana biotoper finns inte längre kvar där moderna jordbruk har tagit över - och naturligtvis inte heller där jordbruken har lagts ned och markerna fått växa igen.

0

bo e

28 dec 2005 kl. 13:09

Tack för informationen.
Man får hålla ögonen öppna för rödlingar och noppingar i fortsättningen.
Intressant att det är ett positivt tecken att hitta dessa.
Tror faktiskt att de är lätta att missa, i alla fall de mindre gråbruna varianterna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone