Jag plockade i dagarna en stor korg med trattkantareller. När jag kom hem finner jag att jag i min plockariver ryckt med ett exemplar av en annan liten svamp. Naturligtvis så kastade jag denna när jag rensade min skörd. Jag funderar nu på om den oidentifierade svampen kan ha smittat av sig ett eventuellt gift via sporer eller bara av att ha legat tillsammans med mina trattisar? Jag har ännu inte vågat äta av dem och undrar nu om jag måste slänga allt. Om man skulle utgå ifrån att det varit den giftigaste av spindelskivlingarna som finns… kan jag trots detta då äta mina trattisar?
Jag är inte heller ngn *, men anser att du kan äta dina trattkantareller. Vi hade denna diskussion förra hösten och konsensus var att giftsvampen inte smittar. Man måste få i sig den giftiga svampen för att bli sjuk. Men det är bra att du är försiktig och har tänkt tanken. Smaklig spis!
Man kan väl säga att direktkontakt med giftiga svampar inte gör ofarliga svampar giftiga. Men små bitar svamp, ens väldigt väldigt små av de riktigt farliga svamparna, då är det bättre att stå över.
Jag skulle i försiktighetsprincipens namn överge ens de som vidrört giftiga svampar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.