0 303 visningar

5 svar

En betagande syn

Lena M

13 sep 2008 kl. 14:17

mötte mig idag. Efter en gammal körväg uppe på berget stod gruppvis med gyllenskivlingar, minst ett 50- tal.
Efter sökning så skall den inte vara så vanligt förekommande, t.o.m ätlig efter avkokning, men inget jag skall testa.
Vad säger *, vilken erfarhet har ni av denna svamp ?

0

Birgitta D

13 sep 2008 kl. 16:09

Bara att de är vackra. Har inte ätit varken i år eller förra året. Det har inte behövts.

0

klas jaederfeldt

13 sep 2008 kl. 17:30

svampen äts mycket i t.ex Estland, jag har provätit den men blev inte så tänd på smaken, men jag vet de som tycker att det är det godaste som finns

0

Lena M

13 sep 2008 kl. 18:29

Birgitta , jag tror inte att vi behöver äta svamp överhuvudtaget,( för överlevnand) det är nog bara en extra krydda i tillvaron, eller ?
Och Klas, jag vet att du äter de mesta :o) men det var ju så många, så mäktigt, så jag blev stum
av beundran.
Har jag alldeles fel att de är ovanliga, jag har aldrig sett dem här i Gästrikland ?

0

Boman

14 sep 2008 kl. 08:25

Aldrig sett den i naturen, bara på utställning som torr och i böcker. Den beskrivs som ätlig, sällsynt men funnen på många platser i landet. Mycket vackert Lena!

0

Micke M

15 sep 2008 kl. 00:44

Jag har sett massor av gyllenskivling senaste veckan, i Jämtland. Den är makaber tycker jag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone