De flesta riskor är ätliga efter avkokning, då häller du bort vattnet. Känner inte igen sorten men jag plockar endast blodriska av sorterna med mörk “mjölk”. På dina har den mörknat vid intorkning, jag skulle inte äta dem.
här får du länk till en risksida, kanske hittar du din där.http://web.comhem.se/~u13134371/lactarius/
Jag plockade dessa av den enkla anledningen att jag säkert visste att det var fråga om en riska, samt att jag är intresserad av att lära mig mera om dessa! Hade denna riska varit en god/läcker matsvamp hade jag ju dragit en vinstlott, eftersom jag både fått tag i en mängd god svamp OCH på köpetlärt mig en ny riska!
Tänkte ge ett tips om hur man ser om det är pepparriska: Ovansidan ser ut som en ordentligt gräddad pepparkaka. Ibland smått skimrande yta. Mjölksaften är vit och ganska väldoftande. Koka av den i minst 10 minuter och häll bort förvällningsspadet. Sedan kan man göra t.ex “finska riskor” av dem.
M.v.h.//
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.