0 565 visningar

13 svar

Kan någon hjälpa mig?

CH

13 sep 2008 kl. 16:56

Vet någon vad detta är för sorts riska? Giftig, ätlig eller oätlig?
Tacksam för svar!

Jag kan bifoga fler bilder om dessa inte är tillräckligt bra!

0

Boman

13 sep 2008 kl. 18:21

De flesta riskor är ätliga efter avkokning, då häller du bort vattnet. Känner inte igen sorten men jag plockar endast blodriska av sorterna med mörk “mjölk”. På dina har den mörknat vid intorkning, jag skulle inte äta dem.
här får du länk till en risksida, kanske hittar du din där.http://web.comhem.se/~u13134371/lactarius/

0

Kurt

13 sep 2008 kl. 18:27

Det ser ut som pepparriskor, de har vit saft och går mycket bra att äta efter avkokning.

0

Jan A, Uppsala

13 sep 2008 kl. 18:37

Jag tror att det INTE är pepparriskor utan lakritsriskor (de flesta iaf) som är giftiga. Ska inte ätas.

0

Tack i alla fall!

CH

13 sep 2008 kl. 19:02

Nej, det är nog inte pepparriska eller lakritsriska. Tror tyvärr att det är ekriskor :(
Tar med dem till Botaniska trädgården så får experterna ge sin syn på saken och jag får lära mig något!

0

Tack i alla fall!

Murklan

13 sep 2008 kl. 19:18

Av vilken anledning plockar man med sig en mängd svamp när man inte själv är 100% säker på att den är ätlig?

0

Tack i alla fall!

CH

13 sep 2008 kl. 21:26

Jag plockade dessa av den enkla anledningen att jag säkert visste att det var fråga om en riska, samt att jag är intresserad av att lära mig mera om dessa! Hade denna riska varit en god/läcker matsvamp hade jag ju dragit en vinstlott, eftersom jag både fått tag i en mängd god svamp OCH på köpetlärt mig en ny riska!

0

av erfarenhet........

Birgitta F

13 sep 2008 kl. 21:48

....har jag år efter år ( inte i år lol) burit hem lakritsriska…men den ser så ätlig ut…nu har jag kunskap nog att bara titta ...men visst är den en fin svamp

0

Tack i alla fall!

Tony S

13 sep 2008 kl. 22:05

De flesta på bilden är ekriskor. Den minsta hatten som ligger närmst kan möjligen vara en småriska.

0

CH

B irgitta F

13 sep 2008 kl. 23:22

man kan visst bära hem mängder av “oätlig” svamp man vet ju aldrig om man träffat rätt eller inte därav mitt tidigare inlägg
I höst har jag för första gången gett mig på rimskivling en svamp med ring…bara det är en utmaning.
Ha en fortsatt god svamphöst !

0

Till Birgitta

CH

14 sep 2008 kl. 00:29

Tack för ditt stöd. Jag ger inte upp så lätt: I morgon ger jag mig ut i skogarna igen!

0

Till Birgitta

Sussie

14 sep 2008 kl. 01:01

Tänkte ge ett tips om hur man ser om det är pepparriska: Ovansidan ser ut som en ordentligt gräddad pepparkaka. Ibland smått skimrande yta. Mjölksaften är vit och ganska väldoftande. Koka av den i minst 10 minuter och häll bort förvällningsspadet. Sedan kan man göra t.ex “finska riskor” av dem.

M.v.h.//

0

Pepparriska!

Elisabeth J

14 sep 2008 kl. 01:15

Lättast att känna igen pepparriskan är färgen och att den har som en “bröstvårta” en liten knopp centrerad i mitten!

0

Pepparriska!

Sussie

14 sep 2008 kl. 02:07

Där har Elisabeth J rätt. Den ska ha en liten puckel som liknar en liten bröstvårta mitt på hatten. Sorry, glömde säga det (tack, Elisabeth).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone