0 293 visningar

17 svar

Gott om svamp på NK

Birgitta

22 dec 2005 kl. 21:03

Så här i julruschen måste jag bara få berätta vilak fynd jag gjorde på NK:s saluhall i går. Där fanns många arter torkad svamp att tillgå, även “ovanliga” arter som t ex rimskivling.

0

Helena

22 dec 2005 kl. 21:23

Har du nån koll på vad det var för pris på svampen???

0

Fredrik

23 dec 2005 kl. 14:20

Jag har ryktesvägen hört att det även går att köpa goliatmusseron på NK. Jag tror inte att prisnåvån är speciellt låg, det är ju knappast NK:s signum.

Men här är ju arter som är näst intill omöjliga att få tag på i andra affärer, så då betalar åtminstone jag några kronor extra.

Tyvärr så hinner jag inte in till stan i dag, men i mellandagarna ska jag ta och botanisera lite på NK.

0

Birgitta Damne

23 dec 2005 kl. 16:25

Aj aj Jag som var i Stockholm och var barnvakt för en vecka sedan. Missade svampen men fick i alla fall hälsa på tomten och lämna önskelistan. God Jul

0

Erik Rydberg

26 dec 2005 kl. 18:07

Kul att det säljs ävebn lite mer udda svamp.

Gott nytt år på er allihopa.

0

bo e

27 dec 2005 kl. 16:34

När vi är inne på torkad svamp över disk vill jag passa på att fråga om någon känner till mer om den kinesiska svarta svampen “Black Fungus” som finns att köpa i lite olika prislägen och form. Har förstått att den hela är dyrare än den strimlade, men finns det olika arter och vad är det för svamp? Efter blötläggning påminner den mest om en skålsvamp till formen, men är användbar på samma sätt som t ex torkad trumpetsvamp.
Inte riktigt så god, men OK i matlagning tycker jag.
Jag skulle gissa att den växer på ved i vilt tillstånd. Odlas den i Kina?
Nån som har bättre kunskaper om den?

0

Maria

27 dec 2005 kl. 19:19

Kan det vara denna svamp du menar? I länken finns läsning om “black fungus”.

http://www.asiafood.org/glossary_1.cfm?alpha=B&wordid=3284&startno=27&endno=51a

0

Maria

27 dec 2005 kl. 19:27

Här kommer en till länk rörande “black fungus”. Den första länken var nog svår att öppna. Sök gärna på just “black fungus” på Google så får du mera svar.

http://chinagreen.en.alibaba.com/offerdetail/50970208/Sell_Black_Fungus.html

0

Maria

27 dec 2005 kl. 19:28

0

Joachim Krumlinde

27 dec 2005 kl. 19:31

Den liknar väldigt mycket judasöra (Auricularia auricula). Bor man i Skåne, helst nära västkusten, kan man plocka den vild.

0

bo e

28 dec 2005 kl. 14:10

Tack för alla tips och länkar (till slut fungerade det!).

Jag fick bekräftat ungefär vad jag själv trott om black fungus! Extra plus att den förmodas vara hälsosam oxå!

Intressant att det finns en “vild” släkting i Skåne!

0

Kent Andersson

1 jan 2006 kl. 21:04

Jag förutsätter att vi pratar om NK i Stockholm?

Som Västkustbo så är det ju en bit att åka till Stockholm. Det finns ju dock ett NK även i Göteborg.

Jag skulle gärna vilja få provsmaka den där svampen, men att behöva åka till Stockholm känns lite överdrivet.

0

Maria N

1 jan 2006 kl. 21:17

Gott nytt…
Vad gäller torkad goliatmusseron finns den i Coop Forums sortiment.
Be att få den i Din butik .
Black fungus finns i de flesta affärer som säljer asiatiska matprodukter.

0

Kent

1 jan 2006 kl. 22:27

Maria: Tack för ditt svar och Gott nytt själv.

Har du sett goliatmusserone på “ditt” Coop Forum, eller hur vet du att den ingår i deras sortiment?

Det lät väldigt spännande.

0

Lisbeth Linden

5 jan 2006 kl. 20:44

Jag har hört att sandsopp ska smaka godare torkad än färsk. Kan det verkligen stämma? Jag såg den torkad på NK.

0

Helena E

14 jan 2006 kl. 10:26

Den där “black fungus” är den god?
Hur tillagar man den?

0

Daphne

20 jan 2006 kl. 23:52

Bra fråga. Har något provat att äta systerarten judasöra?

Tacksam för alla upplysningar om matvärde i denna svamp.

0

Joachim Krumlinde

21 jan 2006 kl. 11:46

Jag har ätit judasöra.

Bäst gör den sig i soppa eller gryta. Man kan försöka steka den,  men den hoppar i stekpannan ungefär som popcorn eller färsk ål.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone