Inspirerad av en svamputställning gav jag mig raskt ut i skogen.
Tror/hoppas att jag lyckats plocka rätt trevlig svamp, Men behöver er hjälp, bekräfta eller förkasta, vad är detta???
1. Brunsopp (blånar vid tryck)
2. Kan detta vara en strävsopp?
3. ??? ganska så gula små soppar. kraftiga nätmönstrade rör undertill. är detta gulsopp?
4. Mandelkremlor. Milda och angenäma, bruna, smular undertill så det ser ut som mandelflarn.
5.Tegelsopp?
5. Kantareller
7. Granblodsriska. smakar starkt och pepprigt/kryddigt, blöder morotssaft.
8. Ingen aning??? röd, kremelliknande, även rosa nere på foten.
9. Sammetssopp, mjuk härlig hattyta som nästan känns som tyg, kraftiga ganska gula rör.
10. det här är en taggsvamp, för mig att det inte är så god? men kommer inte ihåg vilken det är.
11. är detta Sotvaxskivling? grå/bru/svart, ljusa skivor. LUktar milt o sött. dock inga urgröpta mitten på hatten, utan däremot lite toppig nästan.
12. Grynsopp? påminner starkt om smörsopp, men ljusare och ingen sån där tunn hudflik som sitter under hatten.
13. LÅngfotad röksvamp
14. vårtig röksvamp.
så vad säger ni? är det material till en härlig kvällsmacka eller skall jag kasta ut något?
........men
1 Brunsopp
2 Björksopp
3 Grynsopp ?
4 Kremla
5 Aspsopp
6 Kantarell
7 Granblodriska
8 Kremla
9 Blek björksopp ?
10 Fjällig taggsvamp
11 Sotvaxing
12 ingen aning….
13 Långfotad röksvamp
14 Vårtig Röksvamp ?
Jag skulle bara äta nr 6 + 7 + 11
6an e definitivt kantareller, dom tar jag inte miste på :D min favorit.
5an tror jag också är tegelsopp. den e så ljus o så snygg i formen.
7an e blodriskor, men jag tror att det är just granblodriska då jag plockade dom i en rätt karg granskog.
tackar, låter som om jag fått vad jag trodde.
Birgitta F.
Varför skulle du inte äta dom andra? Tycker du inte om dom?
Dom flesta av dom var jag ju säker på. sopparna är ju inte farliga. taggsvampen tror jag inte e något gott. så den skickar jag. men sopparna, kantarellerna, mandelkremlorna och sotvaxingen och röksvampen, dom kan väl inte vara något farliga?
Karin Heden. nä det är svårt o se färgerna, men dom är mer åt svartgrå hållet. grafitgrå till stålgrå. ser inget brunt på dom. men det borde väl inte kunna va något annat?
Dessutom luktar den väldigt sött och gott, nästan precis som honung. Och sotvaxing ska väl dofta sött?
inte kan det väl vara någon farlig svamp som jag förväxlar med?
..de tre ned till höger är sotisar. Den 4:e upp till vänster ser lite underlig ut. Är det verkligen samma?
Vidare har jag en delförklaring till Birgittas urval: Brunsopp har hon så mycket av så hon har tröttnat eller så är hon fortfarande inte riktigt säker på den:-) Men jag lovar att den är en höjdare rätt hanterad och att det är svårt att förväxla den med något farligt.
oki, gått igenom hela högen. som tur var hade jag bara rensat bort fötterna och delat svamparna i tv-tre delar. så det var stoooora bitar. den lilla som du var osäker var bara delad på hälften, så den var lätt o hitta.
den ser likadan ut på undersidan som dom andra svamparna, identisk. men själva hatten är ljusare, nästan brun-grå istället för mer grafitgrå som dom andra är.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.