0 853 visningar

18 svar

Vad har jag gjort för fynd?

Ann

13 sep 2008 kl. 18:25

Inspirerad av en svamputställning gav jag mig raskt ut i skogen.
Tror/hoppas att jag lyckats plocka rätt trevlig svamp, Men behöver er hjälp, bekräfta eller förkasta, vad är detta???

1. Brunsopp (blånar vid tryck)
2. Kan detta vara en strävsopp?
3. ??? ganska så gula små soppar. kraftiga nätmönstrade rör undertill. är detta gulsopp?
4. Mandelkremlor. Milda och angenäma, bruna, smular undertill så det ser ut som mandelflarn.
5.Tegelsopp?
5. Kantareller
7. Granblodsriska. smakar starkt och pepprigt/kryddigt, blöder morotssaft.
8. Ingen aning??? röd, kremelliknande, även rosa nere på foten.
9. Sammetssopp, mjuk härlig hattyta som nästan känns som tyg, kraftiga ganska gula rör.
10. det här är en taggsvamp, för mig att det inte är så god? men kommer inte ihåg vilken det är.
11. är detta Sotvaxskivling? grå/bru/svart, ljusa skivor. LUktar milt o sött. dock inga urgröpta mitten på hatten, utan däremot lite toppig nästan.
12. Grynsopp? påminner starkt om smörsopp, men ljusare och ingen sån där tunn hudflik som sitter under hatten.
13. LÅngfotad röksvamp
14. vårtig röksvamp.

så vad säger ni? är det material till en härlig kvällsmacka eller skall jag kasta ut något?

0

Peter

13 sep 2008 kl. 19:29

Hej!

5:an är en tegelsopp, möjligen en aspsopp.

6:an liknar kantarell.

7:an ser ut som blodriskor. Kommer det en rödaktig saft från den när du bryter av en bit av hatten eller skaftet? Goda matsvampar!

Nr 13 liknar en röksvamp

0

..........lite för små bilder bitvis....

Birgitta F

13 sep 2008 kl. 19:40

........men
1 Brunsopp
2 Björksopp
3 Grynsopp ?
4 Kremla
5 Aspsopp
6 Kantarell
7 Granblodriska
8 Kremla
9 Blek björksopp ?
10 Fjällig taggsvamp
11 Sotvaxing
12 ingen aning….
13 Långfotad röksvamp
14 Vårtig Röksvamp ?

Jag skulle bara äta nr 6 + 7 + 11

0

Karin Hedén

13 sep 2008 kl. 20:00

Den översta svampen i “11-gruppen” är jag fundersam över. Är det Sotbrun Vaxskivling? Man ser inte skivorna och färgerna är litet för bleka för Sotbrun Vaxskivling.

0

Ann

13 sep 2008 kl. 20:40

6an e definitivt kantareller, dom tar jag inte miste på :D min favorit.

5an tror jag också är tegelsopp. den e så ljus o så snygg i formen.

7an e blodriskor, men jag tror att det är just granblodriska då jag plockade dom i en rätt karg granskog.

tackar, låter som om jag fått vad jag trodde.

0

..........lite för små bilder bitvis....

Ann

13 sep 2008 kl. 20:42

Birgitta F.
Varför skulle du inte äta dom andra? Tycker du inte om dom?
Dom flesta av dom var jag ju säker på. sopparna är ju inte farliga. taggsvampen tror jag inte e något gott. så den skickar jag. men sopparna, kantarellerna, mandelkremlorna och sotvaxingen och röksvampen, dom kan väl inte vara något farliga?

0

Ann

13 sep 2008 kl. 20:44

Karin Heden. nä det är svårt o se färgerna, men dom är mer åt svartgrå hållet. grafitgrå till stålgrå. ser inget brunt på dom. men det borde väl inte kunna va något annat?
Dessutom luktar den väldigt sött och gott, nästan precis som honung. Och sotvaxing ska väl dofta sött?
inte kan det väl vara någon farlig svamp som jag förväxlar med?

0

*Ny bild*

Ann

13 sep 2008 kl. 20:49

Förstorar upp sotvaxingen, eller den misstänkta sotvaxingen. för det är den jag är mest osäker på. Men den doftar ljuvligt, skulle verkligen vilja prova den. Men vill vara säker på att det inte är en svamp som kan vara farlig först.

0

Ann...

Ola H / Kil

13 sep 2008 kl. 20:53

..de tre ned till höger är sotisar. Den 4:e upp till vänster ser lite underlig ut. Är det verkligen samma?

Vidare har jag en delförklaring till Birgittas urval: Brunsopp har hon så mycket av så hon har tröttnat eller så är hon fortfarande inte riktigt säker på den:-) Men jag lovar att den är en höjdare rätt hanterad och att det är svårt att förväxla den med något farligt.

0

Ann...

Ann

13 sep 2008 kl. 20:55

ajdå, nu blir jag osäker när du säger sådär. jag var tvärsäker innan på att det var exakt samma svamp alla 4 och plockade inom samma område. men när du säger sådär blir jag osäker. har hackat upp dom nu också. så nu blir det ju svårt o särskilja någon svamp.

0

Pust

Ann

13 sep 2008 kl. 21:12

oki, gått igenom hela högen. som tur var hade jag bara rensat bort fötterna och delat svamparna i tv-tre delar. så det var stoooora bitar. den lilla som du var osäker var bara delad på hälften, så den var lätt o hitta.
den ser likadan ut på undersidan som dom andra svamparna, identisk. men själva hatten är ljusare, nästan brun-grå istället för mer grafitgrå som dom andra är.

0

Ann...

Tony S

13 sep 2008 kl. 22:25

Den 4:e som du blev osäker på påminner en hel del om klubbtrattskivling.

0

Ann...

Birgitta F

13 sep 2008 kl. 22:30

oj ann jag gillar inte slemsoppar därav min åsikt sry sen är jag lite trött på strävsoppar…-men visst dom är ätliga…tack ola = )

0

Tony S*

Stefan HBG

13 sep 2008 kl. 22:37

Hur kan du få det till klubbtrattskivling, för mig liknar det en klockren kremla?
Bild 4 alltså.

0

Tony S*

Jan A, Uppsala

13 sep 2008 kl. 22:46

Den fjärde elvan är en kraftig sotvaxing.

0

Tony S*

Stefan HBG

13 sep 2008 kl. 22:49

Sorry Tony, hängde inte med i svängarna.

0

Jan...

Ola H / Kil

13 sep 2008 kl. 23:32

...den kraftiga sotvaxingen har ingen ifrågasatt. “4:an” i “11:an” är den lilla kl. 11

Försök att hänga med här lite nu! :D

0

Hihihi

Ann

14 sep 2008 kl. 07:02

vilken soppa. Men del låter ju onekligen som att jag nu kan prova mina sotvaxingar utan att vara orolig för att det är något giftigt i allafall.

0

Ola!

Jan A, Uppsala

14 sep 2008 kl. 08:57

I så fall har minst någon svårt att orientera sig i den rediga röran… Var tusan finns klumpfoten?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone