Hej
Efter en mycket givande dag o skogen i NV Skåne med korgen full av trattisar i hittade vi lite olika sopp i vår skog annars endast full med brunsopp. Som novis är ju brunsoppen säker med sitt blånande. Men dessa är jag mer osäker på.
KJ på tvåan? Blodsopp på fyran?Resten?
Blodsoppen kan du lätt känna igen på att den har pytte-pyttesmå röda prickar på foten och rödaktiga rörmynningar som innanför rörmynningarna är gula till olivgröna. Dessutom så blånar den vid tumning och vid snitt. KJ har ett vitt/ljust ådernät längst upp på foten - närmast hatten. Gallsopp har ett oftast tydligt mörkt ådernät på foten. Är du osäker: smaka en liten bit av svampen och spotta ut. De som är ätliga smakar bra - Gallsoppen (och pepparsoppen, samt bittersopp, m.fl.) smakar skarpt och är oätbara. Hoppas att jag kunde hjälpa dig lite.
M.v.h. //
Tack Sussie!!
Ser ådernätet på KJ så den är jag säker på. Strimmig fot annars men längst upp är det nätaktigt.
Blodsopp - just det. Det som är röda under hatten har jag sett. Då är detta kanske bittersopp eller ngn annan hemskhet.
Gallsopp brukar väl vara vita under o kanske rosa-aktiga med tiden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.