0 495 visningar

16 svar

Hjälp i soppdjunglen

Johan

13 sep 2008 kl. 18:52

Hej

Efter en mycket givande dag o skogen i NV Skåne med korgen full av trattisar i hittade vi lite olika sopp i vår skog annars endast full med brunsopp. Som novis är ju brunsoppen säker med sitt blånande. Men dessa är jag mer osäker på.
KJ på tvåan? Blodsopp på fyran?Resten?

0

Johan

13 sep 2008 kl. 18:54

o så 4:an

0

Jan A, Uppsala

13 sep 2008 kl. 18:57

Ettan sammetssopp, tvåan K-J.

0

Stefan HBG

13 sep 2008 kl. 19:01

4:an liknar en bittersopp.

0

Johan

13 sep 2008 kl. 19:12

Det där sista lät inte som ngn höjdare :)
3:an då? Vad säger ni om den? Väldigt gul ner på foten…

0

Sussie

13 sep 2008 kl. 19:15

Blodsoppen kan du lätt känna igen på att den har pytte-pyttesmå röda prickar på foten och rödaktiga rörmynningar som innanför rörmynningarna är gula till olivgröna. Dessutom så blånar den vid tumning och vid snitt. KJ har ett vitt/ljust ådernät längst upp på foten - närmast hatten. Gallsopp har ett oftast tydligt mörkt ådernät på foten. Är du osäker: smaka en liten bit av svampen och spotta ut. De som är ätliga smakar bra - Gallsoppen (och pepparsoppen, samt bittersopp, m.fl.) smakar skarpt och är oätbara. Hoppas att jag kunde hjälpa dig lite.
M.v.h. //

0

Johan

13 sep 2008 kl. 19:20

Tack Sussie!!
Ser ådernätet på KJ så den är jag säker på. Strimmig fot annars men längst upp är det nätaktigt.
Blodsopp - just det. Det som är röda under hatten har jag sett. Då är detta kanske bittersopp eller ngn annan hemskhet.
Gallsopp brukar väl vara vita under o kanske rosa-aktiga med tiden.

0

Murklan

13 sep 2008 kl. 19:23

4:an liknar faktiskt ett ungt exemplar av en djävulssopp!

Det är den enda av sopparna som är riktigt riktigt giftig!
- Släng bort den så långt du kan!

0

Johan

13 sep 2008 kl. 19:26

Va!! I Skåne? Fanns de inte bara på Öland o Gotland typ?

0

Murklan

13 sep 2008 kl. 19:30

Tja…det kanske du har rätt i… men nog skulle jag allt kasta den ändå.

0

Gula

13 sep 2008 kl. 19:32

Men hallå!!! Du bör få den artbestämd!! Det är ju en väldigt sällsynt art!!! Och i så fall ett fynd!! Inte slänga!!!!!

0

Murklan

13 sep 2008 kl. 19:35

Bli inte så upprörd! Ni får väl göra vad ni vill med den. Artbestämma, göra ett höstarrangemang eller vad som helst, men JAG skulle inte vilja tillaga den - om vi nu ska tala i klarspråk…

0

Gula

13 sep 2008 kl. 19:42

Det var inte tal om att tillaga den!!!

Johan, gör en ny tråd med rubriken Djävulssopp?? så kommer nog stjärnorna rusande!!!

0

Murklan

13 sep 2008 kl. 19:50

Nä men då så,  då är vi ju ialla fall överens trots allt…

(Det kan ju faktiskt vara lite svårt för en nykomling här på forumet att veta när inläggen gäller ätbara eller inte, för övrigt så spekulerade Johan själv om namn på ätliga svampar.)

0

Johan

13 sep 2008 kl. 19:54

Bra Murklan o ni andra. Lugna o fina. Ny tråd om djävulssoppar.

0

Stefan HBG

13 sep 2008 kl. 19:59

Skönsopp låter kanske bättre än bittersopp, man lär sig massor av * här på forumet (samma svamp).
Mvh Stefan

0

Johan

13 sep 2008 kl. 21:30

Tack för svar!

Vad tror ni om #3??

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone