Jag har inte dött än av att smaka tex på kremlor men det är bara dom jag smakar på ja ev någon sopp då men resten får vara…
Jag tar ofta en liten bit o tuggar på, smakar de illa spotta o fräs o ta en bit på äpplet som jag har i fickan, det neutraliserar.
Men det räcker säkert med att sätta tungan på svampen så känner du smaken.
Man ska INTE smaka på vilka svampar som helst!! Jag är ingen svampexpert, men jag har sunt förnuft (inget illa menat mot någon). Det enda som jag tar en pytteliten smakbit av är kremlor och soppar som jag inte är riktigt säker på. Ett ordspråk jag bär med mig i skogen är: “Better safe than sorry”. Sen en sak: du kan alltid plocka en svamp och få den artbestämd, men aldrig käka alla!
Att inte smaka på annat än svampar man vet inte är något av de giftigaste och har ett hum om vad det handlar om, typ riska, kremla, sopp. Vissa svampar har ett starkt gift och man vet nog inte riktigt hur lite som räcker eller om giftet lagras i kroppen. Svampar är inte ett lätt område så använd förnuft och stor försiktighet med okända.
Inte * men mycket kunnig och van.
de flesta svampar går det att smaka på, om man bara ser till
att man spottar ut svampen, och kanske även sköljer munnen efter. Två st skulle jag inte ens vilja ha i munnen och det är de bägge spindelskivlingarna, Orangebrun spindelskivling samt toppig giftspindelskivling (Spetstoppig spindelskivling)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.