0 665 visningar

8 svar

Farligt att provsmaka svampar?

Peter

13 sep 2008 kl. 19:02

Är det något jag bör tänka på när det gäller provsmakning av okända svampar?

Kan jag tugga sönder en liten bit av svampen eller bör jag endast smaka med tungan?

Hur mycket gift krävs det för att bli sjuk/dö?

0

Salasias

13 sep 2008 kl. 19:06

Varför ska du smaka på okända svampar? Det ger ingen som helst fingervisning om ätlighet eller så, om du hoppades på det…

0

Totte Gbg

13 sep 2008 kl. 19:11

Jag har inte dött än av att smaka tex på kremlor men det är bara dom jag smakar på ja ev någon sopp då men resten får vara…
Jag tar ofta en liten bit o tuggar på, smakar de illa spotta o fräs o ta en bit på äpplet som jag har i fickan, det neutraliserar.
Men det räcker säkert med att sätta tungan på svampen så känner du smaken.

0

Totte Gbg

13 sep 2008 kl. 19:12

Din fråga om gift överlåter jag till någon mer kunnig:)

0

Peter

13 sep 2008 kl. 19:19

Jag tänkte mest på kommentarerna om svamparna i databasen där det står att svampen känns igen på att den smakar bittert, brännande eller liknande.

0

Salasias

13 sep 2008 kl. 19:23

Ja, då börjar det ju inte vara främmande längre, utan ett kännetecken på en “misstänkt bekant”. Då skulle jag inte tveka, men själv gör jag som Totte, smakar på kremlor men inget mer.
Faran i övrigt vet jag inte heller.

0

Sussie

13 sep 2008 kl. 19:33

Man ska INTE smaka på vilka svampar som helst!! Jag är ingen svampexpert, men jag har sunt förnuft (inget illa menat mot någon). Det enda som jag tar en pytteliten smakbit av är kremlor och soppar som jag inte är riktigt säker på. Ett ordspråk jag bär med mig i skogen är: “Better safe than sorry”. Sen en sak: du kan alltid plocka en svamp och få den artbestämd, men aldrig käka alla!

0

Boman

14 sep 2008 kl. 08:33

Att inte smaka på annat än svampar man vet inte är något av de giftigaste och har ett hum om vad det handlar om, typ riska, kremla, sopp. Vissa svampar har ett starkt gift och man vet nog inte riktigt hur lite som räcker eller om giftet lagras i kroppen. Svampar är inte ett lätt område så använd förnuft och stor försiktighet med okända.
Inte *  men mycket kunnig och van.

0

klas jaederfeldt

14 sep 2008 kl. 16:17

de flesta svampar går det att smaka på, om man bara ser till
att man spottar ut svampen, och kanske även sköljer munnen efter. Två st skulle jag inte ens vilja ha i munnen och det är de bägge spindelskivlingarna,  Orangebrun spindelskivling samt toppig giftspindelskivling (Spetstoppig spindelskivling)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone