0 675 visningar

9 svar

Djävulssopp??

Johan

13 sep 2008 kl. 19:50

Hej
....fortsättning från tråden “Hjälp i Soppdjunglen”. Vad trorr ni om denna? Djävulssopp, blodsopp, bittersopp eller något annan spännande?

0

Peter, Linköping

13 sep 2008 kl. 19:54

Skönsopp?

0

Murklan

13 sep 2008 kl. 20:04

Ja, ja jag kryper till korset och skäms, men det är väl så när man skriver lika fort som tanken skenar….
Ha en trevlig helg oavsett soppsort..

0

Peter

13 sep 2008 kl. 20:07

Den påminner starkt om djävulssopp!

http://svampguiden.com/art/visa/Boletus_satanas

Jag skulle inte äta den!

0

"JAS" Helsingborg

13 sep 2008 kl. 20:15

Det är rätt stor skilnad på ljusa och mycket röda rörmyningar eller? I och för sig så kan ju unga ex av Djävulssoppen ha gula rörmyningar. Men nog tycker jag att det ser ut som en Skönsopp. Klas kanske dyker upp, han har ju koll.

0

Stefan HBG

13 sep 2008 kl. 20:15

0

Skönsopp

Elisabeth J

13 sep 2008 kl. 21:25

Hej!
Djävulssopp tror jag mig veterligen inte är hittad på fastlandet utan på Öland och Gotland och där är den sällsynt!
Smaka på soppen och spotta ut,jag har hittat Skönsopp, Bittersopp en gång och som jag minns, var den så vacker som på din bild men ack så fruktansvärd besk!

0

Johan

13 sep 2008 kl. 21:27

Stefan, håller med. Mkt lik bitter/skönsopp

0

Johan NVS

13 sep 2008 kl. 21:29

Har jag fattat rätt att bittersopp = skönsopp?

0

Bittersopp

Elisabeth J

14 sep 2008 kl. 01:43

Den hette skönsopp förr men heter numera bittersopp
Boletus calopus

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone