Jag är förmodligen en tråkmåns men jag älskar sandsopp… Tycker den är sååå god till precis allting men mest bara smörsteks som den är.
Kantareller är ju okej såklart men… överreklammerat tycker jag allt.
Nej, jag gillar sandsoppen bäst. Efter det kanske… rimskivling. Mums.
Jag brukar plocka massvis av olika svampar och sedan ha provsmakning och tur är nog att jag älskar vanliga köpe-champinjoner lika bra som någonting man kan hitta i skogen. Jag har ingen direkt rangordning för svamp kan vara gott på olika sätt. I topp på min svamplista ligger dock:
Champinjon
Karl Johan
Stensopp
Blodriska
Svart trumpetsvamp
Smörsopp
Grynsopp
Kantareller
Höstkantareller
Trattkantareller
Har inte provat så hemskt många olika egentligen. Men blodsopp är nog favoriten hittills faktiskt, även om många jag pratat med tycker att den är mer snygg än god :)
däefter kantarell och kj på delad andraplats, blek taggsvamp, trattkantarell och brunsopp på tredje.
Svår fråga det där, som många sagt är dom ju goda på helt olika sätt.
Om jag bara fick hitta en enda sorts svamp i resten av mitt liv skulle jag välja blek taggsvamp, den funkar alltid utan att sticka ut för mycket och har det perfekta “tugget”. Den perfekta vardagssvampen.
Sen att det går att nå högre kulinariska höjder med goliat, kantareller mfl är en annan femma!
Måste slå ett slag för blek taggsvamp. Smaken kanske inte är så märkvärdig men konsistensen och antalet i skogen gör den till en säker andraplats.
Den här fasta och mumsiga konsistensen efter tillagning gör att den känns “lyxig”...be mig inte förklara :).
Så...
1. Blodriska
2. Blek taggsvamp
1 Smörstekt kantarell
2 Panerad fårticka, fantastiskt gott!
3 Rimskivling, svart trumpet, blek taggsvamp.
Bara ätit den svarta trumpeten en gång hittils men har hittat mängder så med nya tillagningssätt kanske den kommer klättra. Blek taggsvamp har en fantastisk konsistens och mild smak.
Redan nämnd stollt flällskivling, stekt i skorpmjöl är mums. men smörsopp tillhör också mina absoluta favoriter såsom trattisar och K-J.och blek taggsvamp. Tyvärr har jag inte lärt mig tillräckligt om kremlor.Men de kan man ju testa med en tugg på plats,har jag hört. Det blir nästa projekt
Mmm, det är en ruskigt svår fråga, men stenmurkla är djuriskt god att göra sås på och ha till grillat vildsvin gärna med en rejäl nypa rouqefortost (eller hur det nu stavas) i. Men visst, jag är ett stort fan av de flesta röksvamparna men taggig i synnerhet!!! Sedan är svart trumpet och alla andra kantareller goda och soppar…näe, nu får det räcka…
Nöjer mig med tio!
Fyra i topp + sex till
1. Kungschampinjon
2. Vårmusseron
3. Föränderlig tofs
4. Tallblodriska
Övriga delar plats 5!
Stenmurkla
Streckmusseron
Silkesmusseron, tillagad som ”kräftstuvning”!
Rödgul trumpet
Nejlikbroskskivling
Svart trumpet
Kantkremla m.fl. goda kremlor
Min topplista:
1. Blek Taggsvamp/Stolt fjällskivling (dom är så olika, men så goda, dom får delad förstaplats)
2. Trattkantarell
3. Hederlig kantarell (i motsats till falsk)
4. Karl Johan
5. Svart trumpetsvamp
6. Granblodriska
Sen varierar ställningen på listan beroende på vad jag hittar, om jag hittar, och hur dom tillagas.
Bifogad bild, Svampsoppa och svamptoast. Mina favoriträtter. Usch vad hungrig jag blev nu…
mmm…mushrooms
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.